Nastasia BUTUC ■
Managerul Teatrului de Stat Constanța, Erwin Șimşensohn, cel care şi-a meşterit, la noul lui loc de muncă, porecla Erwinner, e mai roșcovan și mai pistruiat chiar decât Costel Băloiu, actorul-copil din celebrele filme ceaușiste şi fără a fi purtător de perciuni și de kipa, la vedere, se dovedeşte la fel de înțelept ca un rabin. E regizor, actor, manager, impresar, bun comunicator, orator ce deapănă mult și fără rost, doar ca să se audă vorbind.
Erwinner = Liviu Ciu-ciu-lei
Cică s-ar compară singur cu Liviu Ciulei, unul din cei mai mari regizori români. La început, când solicita finanțare actualei administrații judeţene, răspunsul era invariabil: Ciu-ciu-lei (no money, ioc para, canci biștari)! Și, pentru că toate astea trebuiau să poarte un nume, lui Erwin i s-a zis simplu, la început, Liviu Ciu-ciu-lei.
Dar Roșcovanul nostru nu s-a descurajat şi dacă era dat afară pe ușă, intra (para)-îndărăt pe geam. Și uite, cu aşa tenacitate şi-a luat finanțare mai mult decât toate celelate instituții culturale la un loc. Acum, face teatru într-un fost sediu de partid (PCR-FSN-PD-PUR-PD-PDL-PNL) de pe str. Ion Lahovari din Constanţa, botezat Sala Studio. Se laudă cu spectacole “cu casa închisă” deși hogeacul, de câteva zeci de locuri, s-ar umple cu invitați, nu cu plătitori de bilete. Și-a fidelizat un grup de fani, amatori de reprezentații avangardiste; dacă se poate cu tentă LGBT, maniaco-sexuală sau măcar cu titluri incitante gen “Goi pușcă”.
Erwinner i-a dat la o parte vechii actori ai teatrului, exceptând-o pe Mirela Pană care-l interconectează la gașca Nicușor-Mazăre rămasă la butoanele Consiliul Județean și ale Primăriei Constanţa. În rolul de actriță, ea e distribuită ca “femeie-fatală” deși, între noi fie vorba, e mai potrivită în rol de “femeie-fătălău”. Principala și singura vedetă a teatrului trebuie să fie Erwinner. De altfel, după ce trage cortina, managerul se bagă singur în seamă și urcă pe scenă să facă un rezumat al piesei. Astfel, orice spectator pricepe despre ce a fost vorba chiar dacă a mai ațipit în timpul spectacolului.
Vara trecută, Erwinner a făcut și pe impresarul. Cu teşchereaua plină, de la Consiliul Judeţean Constanţa (CJC), şi-a înscenat o stagiune estivală de mai mare dragul cu 40 de repezentaţii, invintând personal managerii teatrelor din țară să joace pe banii constănţenilor. Deși, nu asta e treaba lui… Teatrele respective îi întorc gestul iar el iese în presă susținând că i-au recunoscut valoarea!? Cu acel prilej, a lansat conceptul de “teatru în boscheți”, în sensul că, în parcul Prefecturii, a adus scaune din plastic, de la Terasa Colonadelor, a înconjurat zona cu sfoară și a zis: “Poftiți la Teatrul de vară!”
Anul 2023 începe în forță: Erwin lansează două premiere. Una din ele, “Prometeu 22”, a fost luată gata făcută şi gata jucată încă din 01 iulie 2022, când a debutat pe scena Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, tot în regia lui Tompa Gabor, devine acum coproducție multiculturală europeană, cu actori sloveni, maghiari și… Mirela Pană. Curat gheşeft. Urmează noi tunuri financiar-artistice cu bani din bugetul județului: un festival de teatru-studio și, încă, o stagiune estivală la boscheți!
Fără doar și poate, Erwinner e un învingător pentru că a câștigat războiul cu publicul tradițional constănțean amator de convenţiile clasice. E un campion al aruncării banilor publici pe apa Sâmbetei, de Sabat, în proiecte inutile. Pentru Erwinner, administrația publică are mereu fonduri, pentru ceilalți: “Ciu-ciu lei”! Cum ar zice trupa ABBA: Erwinner takes it all! Shalom!