Mia POP/Psiholog principal psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională şi psihoterapeut ■
În munca mea de consiliere pentru carieră a tinerilor și adolescenților, am observat criterii diferite privind decizia de carieră, criterii influențate și de generația cărora le aparțin.
Mintea copiilor și a tinerilor este influențată, evident, de tot ceea ce este în jurul lor – de la gadgeturi și internet la amprente sociale sau culturale şi din acest motiv psihologia a introdus noi termeni care să surprindă aceste modificări.
Pornind de la studiile lui Mark Prensky care introduce termenul de ”nativi digitali” pentru persoanele născute în era digitală, se deschide o etapă nouă care implică tehnologia ca parte din realitatea zilnică. Faţă de imigranții digitali, nativii digitali pot lucra simultan la mai multe sarcini, preferă comunicarea prin intermediul tehnologiei cu grupuri de oameni, se plictisesc mai repede, stimularea senzorială fiind firească în mediu virtual.
Ca practician, am considerat esențial să am o privire de asamblu asupra felului în care se raportează la muncă ”generațiile digitale”.
● Cum își pune amprenta acest lucru în ceea ce privește cariera?
Dacă ne uităm la Generația Z, cei născuți după anii 2000 și care abia au intrat pe piața muncii observăm că pentru ei, motivația banilor este foarte importantă. Independența este vitală pentru dar le este foarte dificil să suporte autoritatea sub toate formele sale. Această generație este cea a nativilor digitali, conectați timpuriu la telefoane mobile, tablete si alte dispozitive. Creierul lor s-a format in interacțiune cu acestea. Relația cu tehnologia este cea care îi deosebește clar de celelalte generații. Sunt multitasking și obișnuiesc să utilizeze mai multe dispozitive în același timp. Totul este la un click distanță pentru ei. Pare, deseori, că sunt între realitatea fizică și cea virtuală ceea ce, spun studiile, ar putea fi riscant din punct de vedere al sănătății Internetul este pentru ei locul unde își petrec cea mai mare parte a timpului. În aceste condiții își doresc pentru jobul lor alte modalități de exprimare față de generațiile dinainte lor. Greu de conceput pentru ei un loc de muncă unde digitalizarea să nu fie prezentă. Își doresc echilibru dintre viața personală și profesională cu accentuarea zonei de wellbeing și a sănătății emoționale. Pentru mine, să folosesc chestionare online privind cariera, a fost de ajutor în relația cu ei dar și controlarea neliniștii provocate de ideea că ar putea rata ceva important dacă sunt deconectați (vorbim de FOMO – FEAR OF MISISING OUT, un sindrom recunoscut de Oxford Dictionary din 2012, care se referă la neliniștea că ar putea rata ceva important dacă sunt deconectați).
● Generațiile și piața muncii
La millenials, sau Generația Y, cei născuți în după anii 1980 și până la mijlocul anilor 1990, lucrurile pot sta ușor diferit. Și ei pot fi multitasking, cu dorințe de a avansa rapid în carieră, Sunt predispuși în -și schimba rapid locul de muncă, au multe cunoștințe tehnice și, numeric, sunt cei mai mulți. Au o vedere globalistă și sunt orientați spre competiție și inovare. Locul de muncă este o alegere nu o urgență și au nevoie să identifice posibilitățile de promovare pentru a se angaja undeva. I-ar ajuta niște obiective clare, măsurabile la locul de muncă și un feedback din ambele părți. Au deja poziții importante în economiile mondiale iar, în câțiva ani, vor domina, ca leaderi, cel mai probabil toate domeniile economice sau sociale. Acestor trăsături e bine să li se adauge și evidențele sociale, așa cum mi-a atras atenția un reprezentant al acestei generații. ”Vorbiți de dorința de a avansa rapid. Cum se potrivește asta cu criza din 2008”. De aceea, menționez faptul că au fost afectați de criza din 2008 manifestată prin reducerea locurilor de muncă și salarii mici. Ei au o plasă de siguranţă financiară mult mai mică decât au avut generațiile anterioare la vârsta lor pentru a-i proteja de pierderi de locuri de muncă și incertitudini economice, incertitudine apărută și după criza sanitară din 2020. Nevoiți să treacă deja prin două crize economice, se pot baza pe studiile superioare absolvite de majoritatea dintre ei, care îi pot ajuta în a se reorganiza în noile condiții cu costurile economice și emoționale aferente.
Trebuie să admitem însă că fiecare generație vine cu abordări noi ale valorilor muncii ce pot conduce la progres și dezvoltare.
O privire de ansamblu pertinentă şi o analiză clară a generaţiei tinere.