Acasă Educaţie La IȘJ Constanța, Sorinel Puștiu e-ncurcat în socoteli

La IȘJ Constanța, Sorinel Puștiu e-ncurcat în socoteli

16289
0
Imagine prelucrată în scop ilustraiv Sorinel Puștiu
Imagine prelucrată în scop ilustraiv Sorinel Puștiu

Paloma PETRESCU

Pe 24.07.2024 a fost organizată prima etapă de repartizare a elevilor în clasa a IX-a, după Evaluarea Națională. Repartizarea s-a realizat în ordinea descrescătoare a mediilor obținute de elevi la evaluarea națională în 2024 și pe baza opțiunilor exprimate de aceștia în formularul dedicat, fișa de înscriere în clasa a IX-a.

Dintr-un ziar local am aflat că în județul Constanța 334 de elevi nu au fost repartizați în cadrul exercițiului din 24.07.2024, aceasta fiind prima etapă de repartizare computerizată pentru continuarea studiilor. S-a întâmplat asta, cel mai probabil, din cauza alegerilor nerealiste exprimate în fișa de înscriere.

VITRIOL

În toate unitățile școlare au fost organizate sesiuni de instruire a părinților/aparținătorilor legali pentru stabilirea opțiunilor în funcție de mediile obținute de copii la evaluarea națională și, orientativ, un alt indicator luat în considerare a fost media de admitere din anul anterior. Cel puțin sper că așa s-a întâmplat, ca să fi fost respectate prevederile metodologice.

Cu toate astea, nu putem pune semnul egal între specificul unei instruiri de acest tip și procesul de consiliere, doar dacă nu prea stăpânim termeni conscrați deja în educație.

Reacția șefului Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Constanța, unica persoană care transmite informații publice, este  însă cea conform căreia “părinții și elevii nu au fost consiliați adecvat” ceea ce mi se pare exemplul clar al unui mare talent de politruc specializat în aruncatul pisicii moarte peste gardul vecinului. Dar atenție, de data asta fără să ia în considerare direcția din care bate vântul, Sorinel Puștiu a nimerit tot în curtea IȘJ Constanța, dacă nu cumva s-o fi făcut de băcănie și pe pantalonii bej!

Consilierea nu este un proces care începe și se termină pe parcursul unei perioade foarte scurte de timp și nu are ca obiect instruirea pentru alegerea unor opțiuni și completarea câmpurilor fișei de inscriere.

Consilierea este un proces îndelungat care presupune educarea copiilor pentru auto-cunoaștere, pentru identificarea unor abilități personale, aptitudini, interese, de care să fie conștient, iar descoperirile acestea despre sine produc motivare. Acesta este rolul consilierii și nu acela de a-i spune tu, consilier, la ce școală să meargă. Consilierul trebuie să-l sprijine, să-l orienteze pe copil ca acesta să aleagă singur ce va face de mâine.

Elevul consiliat ar trebui să poată să-și răspundă singur la întrebări de tipul: “La ce îmi folosește asta?” “Ce îmi place și pot să fac eu mai departe?”, “Ce îmi doresc să fac în viață și care este planul meu?”

Mai mult chiar consilierea pe bune este necesară, binevenită, dar nu trebuie confundată cu decizia. Decizia nu e a consilierului, ci este, în speța discutată aici, a părintelui/aparținătorului legal al beneficiarului, elevul.

Să faci, din turnul de fildeș al IȘJ Constanța o afirmație onirică precum cea menționată (“părinții și elevii nu au fost consiliați adecvat”) este total nepotrivit, seamănă mai degrabă cu a te acuza pe tine însuți, direct, în calitate de coordonator al sistemului educațional județean și asta pot să cred că denotă nu numai faptul că nu te-ai bucurat cum a trebuit de cei șapte ani de acasă dar și că, la rândul tău, n-ai beneficiat de consiliere, când trebuia.  

“Sunt, însă, 726 de locuri libere la învățământ profesional și profesional dual”, spune tot Sorinel Puștiu de la IȘJ Constanța.

Păi pentru cei 334 nerepartizați, nu sunt cam multe locuri disponibile? Cum s-a făcut planul de școlarizare? Oare să fi început lumea să facă invers calculele pe principiul asigurării numărului de norme didactice și să vedem ce iese? Sau cum? Înțeleg din calculele IȘJ Constanța că nu toți elevii înscriși în clasa a VIII-a în 2023 – 2024 au frecventat/promovat ca să poată apoi să participe la evaluarea națională pe baza căreia sunt repartizați acum în clasa a IX-a, pentru continuarea studiilor obligatorii? Sau poate că nu toți elevii care au promovat clasa a VIII-a s-au înscris/au participat la evaluarea națională?

Din ce ne-a dat de citit, Sorinel Puștiu s-a cam încurcat în socoteli, dar de data asta pe bune. Acum depinde cât de indulgentă este cu el Șefa – Tuta Absoluta. Aștept cu interes raportul public al IȘJ Constanța despre Starea învățământului pentru anul școlar 2023 – 2024, acum în toamnă, septembrie – octombrie, ca să mă tăvălesc de râs. Sau poate că nu apucă căci din câte am auzit el se laudă peste tot că și-a luat loc de deputat PNL. Oricum ar fi noi ne-am lămurit, în viitorul parlament e locul lui.

Celor 334 de elevi nerepartizați le urez alegeri realiste, un parcurs educațional în concordanță cu cele mai bune alegeri pe care le vor face în specificul calificărilor pentru care au cea mai mare apetență.

Să nu fii repartizat din prima, nu e un eșec sau o rușine, ci este o dovadă că trebuie să te gândești mai mult și mai bine la ce știi și poți tu să devii.

Să te califici într-o meserie, în loc să fii licean, nu este un eșec, nu e o rușine, ci e o nouă rută educațională. Vei putea și tu, absolvent de școală profesională să termini liceul să susții examen de bacalaureat, să mergi la facultate, iar atunci, vei avea deja și o calificare profesională.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.