Acasă Educaţie Școala în care se pilotează viitorul

Școala în care se pilotează viitorul

22835
0

Paloma PETRESCU ■

Motto: Schimbarea în școală începe cu încredere, creativitate și puterea de a construi împreună

Procedurile care permiteau funcționarea școlilor pilot, reglementate prin  Legea Educației Naționale, Nr.1/2011, când la “pupitru” era Daniel Funeriu, au fost definitivate după aproape 10 ani de la promulgarea actului normativ, pentru că asta definește temeinicia lucrurilor la noi. Și grija să nu ne pripim, nu-i așa?

Astfel, putem considera că din 2021 a prins viață programul de desemnare a școlilor pilot. După un început timid, în care au fost selectate doar șase școli, acum, în 2025 sunt peste 100 și astfel, Programul „Școli pilot” reprezintă una dintre cele mai curajoase direcții de reformă în educația românească.  

Acest demers vizionar a reușit să mobilizeze un val de schimbare profundă: curriculum mai flexibil, evaluări adaptate, reorganizarea calendarului școlar plus redefinirea rolurilor profesorului și ale elevului. Astăzi, peste 100 de unități școlare gimnaziale și liceale din întreaga țară fac parte din rețea, confirmând potențialul acestei inițiative conform căreia în educație viitorul nu se așteaptă, ci se construiește prin munca în echipă.

Școala gimnazială „Gheorghe Țițeica” din Constanța, parte din rețeaua națională de inovare

Începând cu anul școlar 2025–2026, în rețeaua națională a școlilor pilot se numără și o unitate de învățământ constănțeană – Școala Gimnazială Nr. 30 „Gheorghe Țițeica”. Felicitări echipei pentru viziune, curaj și disponibilitatea de a depăși rutina zilnică a unui loc de muncă!

“Este un proiect care mă onorează și mă responsabilizează. Am scris aplicația împreună cu doamna director Florentina Țigmeanu, un om deschis, curajos și profund ancorat în realitățile școlii constănțene. Din 47 de școli aplicante la nivel național, doar 18 au fost selectate. Faptul că suntem singura școală din Constanța admisă în rețeaua națională a școlilor pilot este o dovadă clară de creativitate, viziune și profesionalism în echipă” – declară pentru sentinela.ro, doamna profesor Nicoleta Bercaru.

Un model inovativ pentru elevii clasei a VIII-a

Programul pilot propus de echipa Școlii Gheorghe Țițeica vizează clasa a VIII-a și răspunde realității pe care o intuim cu ușurință: elevii se sufocau sub presiunea curriculei fragmentate și a orarului aglomerat, fără spații reale de respirație și aspirație intelectuală și emoțională.

Astfel, soluția propusă a fost una pragmatică, echilibrată și replicabilă ce a urmărit finalizarea parcurgerii materiei până la sfârșitul modulului IV, (primăvara lui 2026), la disciplinele care nu fac obiectul examenului de evaluare națională, urmând ca atenția să fie concentrată pe orele de limba și literatura română și matematică în modulul V, până la finalizarea anului școlar. În această perioadă, elevii clasei a VIII-a vor beneficia și de consiliere, atât pentru abilitarea lor în gestionarea emoțiilor cât și pentru orientarea școlară și profesională.

Orele de educație fizică nu vor lipsi în această perioadă, pentru că mișcarea are beneficii, nu doar pentru starea de sănătate fizică și mentală ci și în formarea și exersarea abilităților sociale și psihologice.

“Pentru disciplinele non-examen, ne propunem să alternăm procedurile tradiționale de evaluare  și cu alte forme precum proiecte și portofolii. Urmărim astfel să reducem fragmentarea și asimilarea mecanică în favoarea învățării practice și durabile” – a declarat pentru www.sentinela.ro directoarea, Florentina Țigmeanu.

Efectele preconizate

“Ne dorim elevi mai echilibrați, care învață să-și gestioneze emoțiile, iar profesorii să fie sprijiniți astfel ca performanța să nu vină cu prețul epuizării” – spune, la rândul ei, profesoara Nicoleta Bercaru.

Mai puțin stres, mai multă claritate, mai multă focalizare pe ceea ce contează cu adevărat, într-un an care se încheie cu primul examen din viața elevilor. Ce poate fi mai bine de atât, atunci când vorbim despre calitatea și adecvarea educației la nevoile individuale ale beneficiarilor direcți?

Un model scalabil pentru România

Acest tip de organizare poate fi aplicat în orice școală gimnazială din țară. Nu presupune resurse financiare suplimentare, ci doar spirit inovativ, viziune, disponibilitate pentru efort suplimentar și o echipă capabilă să comunice deschis și onest cu elevii, părinții și profesorii. Este o lecție de organizare, empatie și pedagogie adaptată vremurilor care definește școala ca organizație care învață și produce învățare.

Cele două interlocutoare și-au exprimat aprecierea față de deschiderea și promptitudinea cu care au reacționat cei care au inițiat programul “oameni care au avut curajul să propună altceva într-un sistem adesea împovărat de inerții”: Radu Szekely, consilier al ministrului Daniel David și Marian Staș, membru în Comisia Națională de Coordonare a Procesului de Pilotare Sistemică,  constituită de ministrul Daniel David.

Școala ca laborator al viitorului

Pentru mine, Școala Gimnazială Nr. 30 Gheorghe Țițeica din Constanța nu este doar o unitate de învățământ. Este locul unde schimbarea pe care mi-o doresc devine realitate. Este organizația unde schimbarea nu se enunță, ci se trăiește, unde școala devine, cu adevărat, mai aproape de copii și de nevoile lor.

Totul începe cu o idee. Restul ține de curajul de a face schimbarea.

[/responsivevoice]

Potcovaria lui Dan

Publicitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.