Primăria Valu lui Traian reaminteşte cetăţenilor că pentru sesizarea situaţiilor în care sănătatea şi siguranţa unui copil este pusă în pericol, la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilui Constanța (DGASPC) este funcțional numărul unic 119, la care poate suna, 24/24 ore, orice persoană care are cunoștință despre un copil aflat într-o situație dificilă: copii aflați în situații de risc, abuz, neglijare, exploatare.
Guvernul României a lansat, pe 5 ianuarie 2022, numărul unic gratuit pentru copii – 119, destinat semnalării cazurilor de abuz, exploatare, neglijare a copilului. Proiectul este parte integrantă a Programului Național de Suport al Guvernului pentru copii, în contextul pandemiei de COVID 19 – DIN GRIJĂ PENTRU COPII, adoptat prin OUG. nr. 105/2021.
“La DGASPC Constanța există o echipă specializată care răspunde la acest număr de telefon și care utilizează o platformă digitală integrată, interconectată cu numărul 112. Scopul acestui număr unic la nivel național este de a depista și interveni cu specialiști din domeniul protecției copilului, în timp real în situațiile în care integritatea fizică și psihică a copiilor este în pericol”, precizează Primăria Valu lui Traian.
Numărul 119 beneficiază de o infrastructură complexă de intervenție specializată și suport pentru copii, în timp real:
– în cele 47 de Direcții de Protecție a Copilului din țară funcționează începând de astăzi birouri de operatori call-center 24/24 de ore, care preiau apelurile,
– operatorii call-center utilizează o platformă digitală integrată, interconectată cu numărul 112.
– fiecare apel este monitorizat, gestionat în baza unor proceduri clare și niciun caz nu poate fi închis fără soluționare.
– există echipe mobile de intervenție specializată ale DGASPC în fiecare județ din țară formate din specialiști în protecția copilului, care intervin în timp real 24/24 ore,
– în situațiile de risc imediat la adresa vieții copilului, numărul 119 este interconectat cu numărul unic de urgență 112, care preia cazurile în regim special,
– în situațiile în care copiii necesită doar suport psiho-emoțional, sunt transferați telefonic către echipele de psihologi existente la nivelul tuturor DGASPC din țară.
Fiecare apel este preluat și gestionat pe baza unor proceduri specifice, apelurile fiind transferate, în funcție de problematică, către echipele mobile de intervenție specializată din cadrul Direcției, formate din specialiști în protecția copilului, care intervin în timp real, la orice oră a zilei, pentru a rezolva fiecare caz sesizat.
În situațiile de risc imediat la adresa vieții copilului, numărul 119 este interconectat cu numărul unic de urgență 112, care preia cazurile în regim special, iar în situațiile în care copiii au nevoie de suport psiho-emoțional, ei sunt puși în legătură cu echipa de psihologi, care va face o primă evaluare a cazului, oferind copilului consiliere și, în funcție de situație, va propune includerea lui, eventual și a familiei, într-un program de consiliere psihologică.
Centrul unde funcționează numărul unic 119 beneficiază de susținere logistică din partea STS, fiind dotat cu tot echipamentul necesar pentru buna gestionare a activității, iar Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopție a elaborat procedurile interne de gestionare a apelurilor.