Luigi FRIGIOIU ■
Motto: Nasol moment, mișto colivă!
Ei, şi a fost şi Festivalul Mamaia, versiunea „melancolia”. Zona Perla era cândva inima stațiunii Mamaia, supranumită Perla Litoralului. Lăsată de ani buni în paragină, a ajuns o ruină ca întreg orașul Constanța și ca mai tot litoralul. Acum, Teatrul de Vară are destinația de wc public și dormitor de boschetari. Parcul acvatic nu mai Aqua ci Kaka Magic, din același motiv. Magazinele părăsite au vitrinele sparte şi însuţi grandiosul hotel Perla e închis și urmează să fie demolat pentru a face loc blocurilor de locuințe.
Marea parcare auto e transformată în șantier de către Primărie deși lucrările de construcție sunt interzise în sezon. Puținii turiști cu autoturisme fac slalom printre camioane și macarale care, primitoare, îi întâmpină cu brațele deschise. Dacă se intersectează cu o cifă și au geamul deschis, vor duce acasă ca suvenir – nu nisip și scoici – ci o găleată cu beton gata-preparat. Materialul e oferit, cu generozitate, prin jgheabul cifei care stropește non-stop.
Nimic nu indică că ne aflăm în vacanța de vară ci mai degrabă într-un extrasezon nesfârșit. Însă, timp de trei zile spațiul s-a mai animat. Peste tot apăruseră afișe, parcă comemorative, cu “Mamaia-60”. Pe bună dreptate, oamenii își ziceau: “Care mamaia, bunica cui? 60 de ani? Tânără săraca, putea să mai trăiască. S-o fi vaccinat pentru Covid și de-acolo i s-a tras. Covid, guvid, stavrid nu mai contează: dacă e mocangeală să fie primită! Mergem!”
De fapt, președintele Consiliului Județean, Mihai Lupu, și-a dorit o ultimă bețiveală pe banii statului, înainte să-l salte DNA, un fel de propria-I comemorare în viu, așa că a organizat în Piațeta Perla, șușaneaua numită Festivalul Mamaia-60. Chiar lângă ruina Teatrului de Vară, cândva denumit şi renumit, pe bună dreptate, Palatul Festivalurilor. Pentru asta a pus la bătaie, din bugetul CJ, o sumă cuprinsă între 500.000 și un million de euroi (“iezact”, “iezact” nu s-au hotărât încă să zică oficial, cât s-a scurs). Oameni de bine, cu şinere de minte, spun că pe vremurile de tristă amintitire, ale odioşilor Mazăre şi Constantinescu, exact cu banii ăştia se făceau cele ambele festivaluri, de Muzică Uşoară şi de Folclor, şi cu turnee naţionale de preselecţie pentru concurenţi, timp de aproape un an de zile.
Inițial, trebuia să fie un spectacol-aniversare realizat de NC Entertainment Agency, firma organizatoare a festivalurilor “marca“ CJ Constanţa de după 2000. Reprezentatul firmei susține că a avut un acord și a stabilit detaliile cu Mihai Lupu în persoană. Omul n-avea de unde să știe că ori vorbești cu Lupu, ori te conversezi cu statuia Lupoaicei, rezultatul e același. Nul, Nil, Nihil!
Nea Mişu de pe Sulmona a procedat însă ca bețivul care comandă ospătarului dar se răzgândește și pleacă în patru labe, la birtul unde se poate face “mangă“ mai ieftin. În cele din urmă, de festival s-a ocupat Media Group Services International. “Grupul”, o erezie sectară a NC Entertainment Agency, a venit în stil românesc cu o cu un preț mai mic, ca să fure potul, şi a ieșit ce s-a văzut, un fel de parastas dansant într-u pomenirea celei ce-a fost Mamaia – festival şi staţiune, deopotrivă. Să fie primit, nea Mişu, am zis şi noi!
La parastasul ăsta, Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România nu a fost contactată, deși fusese implicată în toate edițiile evenimentului. Astfel, majoritatea celor ce au făcut glorie defunctului festival, în 42 de ediții, au fost excluși, în frunte cu obișnuiții Festivalului de muzică uşoară românească Mamaia: Tavi Ursulescu și Dan Negru – prezentatori, dirijorii Ionel Tudor, Andrei Tudor și orchestra de profesioniști concertişti la scenă deschisă.
Greu de crezut, dar au fost “uitați” şi : Angela Similea, Mirabela Dauer, Aura Urziceanu, Monica Anghel, Luminița Anghel, Paula Seling, Andra, Nico, Nicola, Adrian Romcescu, Cătălin Crișan, Adrian Daminescu, Daniel Iordăchioaie, Gabriel Dorobanțu, Adrian Enache, Laurențiu Duță și mulți-mulți alții. Culmea, unii dintre ei susțin concerte pe litoral, în această perioadă…
În schimb, au fost invitați iluștrii anonimi fără nici o legătură cu tradiția: Florentina Ciună, Romanița Duminică Dani Ionescu, Anca Florescu, Jazzy Jo, Cristina Vasiu, Gabriela Atanasov, Betty Iordăchescu, Vlad Nicolici! Incredibil!
De la bun început, tentativa de resuscitare a tradiţionalului festival a fost sortită eșecului. Prezentatoare Liana Stanciu a recunoscut că n-a călcat niciodată la “Mamaia” și habar n-are despre ce se petrecea aici. Asta nu a împiedicat-o să vorbească mult, prost și fără rost. Incoerentă, s-a întrecut în bâlbe și în întrebări absurde gen: “Ce vă amintiți de la ediția X?”. Exasperată, simpatica Corina Chiriac – prezentă în toate cele 3 zile – i-a răspuns pe măsură: “Îmi amintesc doar că mă durea o măsea!”. Mai decent, co-prezentatorul Aurelian Temișan încerca să dreagă busuiocul și să-i acopere gafele. Nu reușea, așa că și-a lăsat colega să bată câmpii cu grație.
“Inteligența artificială” a organizatorilor a avut un IQ mai mic chiar decât al Lianei Stanciu. Pe ecran apăreau figurile marilor noștrii interpreți dispăruți, dar în boxe se auzeau alții. Oricâte șprițuri ar fi tras nea Dănuț Spătaru tot n-ar putea fi confundat cu Ioana Radu, regina romanței. Și nici Aurelian Andreescu cu Aurelian Temișan, chiar dacă îi cheamă la fel.
De asemenea, pe ecranul scenei improvizate au apărut mereu informații greșite din lipsă de documentare. În foto, se poate vedea una. La melodia “Mi-ai furat inima”, compozitorul Temistocle Popa e trecut ca semnatar al textului, în timp ce textierii Angel Grigoriu și Romeo Iorgulescu sunt anunțați drept compozitori. Dar, gafa tehnică supremă a reprezentat-o ratarea momentului, îndelung anunțat, dedicat Mihaelei Runceanu. Pur și simplu, muzica a refuzat să cânte!
Calitatea tinerilor soliștii n-o comentez, au făcut-o spectatorii. Cei mai aplaudați interpreți ai serilor însumează, împreună, 247 de ani! După cum urmează: Marina Voica-86, Marius Țeicu-78 și Sergiu Cioiu-83! Și cu asta am spus tot…
Ceea ce se dorea o aniversare a devenit, practic, un parastas de pomenire. Probabil, de aceea, ca dirijor a apărut un absolvent de Seminar Teologic, micuțul Daniel Jinga. Omulețul părea că și-a adunat orchestra direct de pe plajă: muzicanții veneau pe rând, îmbrăcați pestriț, în funcție de cum își terminau dușul la hotel. Înalt cât bagheta dirijorală, Daniel Jinga nu prea era zărit de instrumentiștii din spate care cântau după ureche.
Mai complicat a fost când, ca un veritabil Tom Degețel, dirijorul s-a retras în culise fără să fie observat de orchestră. Urma Direcția 5, dar instrumentiștii nu fuseseră anunțați să elibereze scena. Daniel Jinga le făcea semne disperate cu bagheta, să treacă în culise iar ei credeau că le dă tonul la un alt cântec. În cele din urmă, s-a rezolvat…
Apropo, de recitalurile formațiilor rock: nu-și aveau locul și rostul la Festivalul Mamaia. Pentru că e, totuși, vorba de sărbătoarea muzicii ușoare românești. Nu a rock-ului, folk-ului, folclorului sau a altor genuri de muzici.
Spectatorii au fost în incintă dar și în exterior. Foarte mulți pomanagii cățărați pe scări și pe garduri. Plecau mulțumiți după improvizația artistică din Piațeta Perla unde au ascultat cântări diverse și agreabile. Însă, ceea ce s-a derulat acolo poate fi numit oricum dar, în nici un caz, Festivalul Mamaia…