Luigi FRIGIOIU ■
Am pășit în sala teatrului din Constanța din vremuri imemoriale, cu clasa, de mână cu tovarășa învățătoare de la Școala generală nr 28. Primele piese vizionate au fost “Ovidius” și „Tropaeum Traiani”. Ambele scrise de Grigore Sălceanu, prof de franceză la Colegiul Mircea cel Bătrân (un dramaturg aproape uitat). Am văzut pe scenă toate numele mari, actori și actrițe care au creat renumele teatrului de la malul mării. Jean Ionescu, Romel Stănciugel, soții Simionică, Agatha Nicolau, Virgil Andriescu, Ileana Ploscaru, Ică Cojocaru, Eugen Mazilu, Lulă Iancu, Diana Cheregi, Nina Udrescu și mulți, mulți alții.
Astăzi, nu e o perioadă fastă pentru teatrul constănțean, pentru cultură în general. Motivele sunt numeroase și diverse. Dar printre norii indiferenței și incompetenței administrativ-politice reușesc să pătrundă raze de soare. Iar una din aceste raze ce promit să strălucească și să lumineze scena se numește Cristiana Luca, tânără actriță la Teatrul de Stat Constanța.
Cristiana Luca a crescut în Ingărești-Neamţ. La 8 ani, s-a mutat, cu familia, în Piatra Neamţ, orașul unde Teatrul Tineretului reprezintă un incubator al scenei românești. Aici și-au făcut ucenicia: Florin Piersic, George Motoi, Mitică Popescu, Leopoldina Bălănuţă, Lucia Mureşan, Ica Matache, Iarina Demian, Alexandru Lulescu, Horațiu Mălăele, Rozina Cambos, Coca Bloos, Maia Morgenstern, Oana Pellea, Ana Ciontea, Paul Chiribuţă, Claudiu Istodor, Mircea Rusu. Impresionant, nu?
Eleva Cristiana Luca a fost atinsă de “microbul” incurabil al scenei și, încă, din școala generală a jucat în piese. A frecventat cursurile de teatru coordonate de Maria Hibovski. În liceu, a jucat Agnes din „Agnes of God” descoperindu-l pe Stanislavski (regizor și teoretician inovator în arta actoricească). Practicase instinctiv teoria lui și a încercat să decripteze diferite moduri de a gândi, să înțeleagă cum sunt alți oameni și să încerce să fie ca ei.
În clasa a XII-a, pendula între Facultatea de drept și Facultatea de teatru. Pasiunea pentru scândura scenei a fost mai mare. L-a căutat pe Rareș Pîrlog, actor la Teatrul Tineretului – care pregătea candidați pentru Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică – și s-a apucat de treabă. A dat admitere la UNATC și a intrat!
În facultate a devorat informațiile, curioasă și atentă la toate cursurile. A fost la grupa regretatului Doru Ana, profesor de o rară blândețe, care oferea multe lecții despre meseria de actor. Își încuraja, mereu, studenții, aspect important pentru tineri la început de drum. În perioada frumoasă a studenției, a primit încredere și s-a implicat total. Un succes l-a reprezentat scurtmetrajul „Prima noapte”, regia Andrei Tănase, apreciat la festivalurile internaţionale. Producția a fost în cursa pentru nominalizările la Oscarul pentru cel mai bun scurtmetraj de ficţiune – 2018. A jucat în spectacole din cadrul facultăţii și a apărut în „Coriolanus”, (regia – regretatul Alexandru Darie), repetiţiile piesei fiind o a doua şcoală pentru ea.
Din 2022, Cristiana Luca colaborează cu Teatrul de Artă București în două roluri complexe, de facturi opuse: Carol (în „Oleanna”) și Olga (în „Dureri fantomă”). Doi mari dramaturgi contemporani: David Mamet și Vasili Sigarev; același regizor: Bogdan Budeș. Carol, din „Oleanna” e o studentă neadaptată, incapabilă să înțeleagă cursurile urmate. Nu pune la îndoială drumul și, pentru a rămâne pe direcție, nici un preț nu pare mare. Cristiana a înțeles-o pe Carol treptat dar n-ar face la fel în viața reală, chiar dacă, uneori, simte nevoia s-o invoce. Repetând, și-a descoperit resurse interne și s-a convins că rolul îi vine mănușă.
În alt registru e Olga, personajul din „Dureri fantomă”. O femeie bântuită nu se poate desprinde de propriul trecut retrăit în neștire. Un text cu temă și personajele speciale. Cristiana Luca spune că e imposibil să nu te atingă subiectul, iar felul în care își consumă Olga durerea te lasă fără cuvinte. Nu i-a fost greu s-o apropie, i-a înțeles suferința, chiar dacă, nu a trăit gravitatea faptelor din scenariu.
Deopotrivă, au emoționat-o textul și spectacolul
La Teatrul de Stat Constanța, Cristiana Luca joacă în „Seaside Stories”, regia – Radu Afrim, desemnat cel mai bun spectacol la Gala Uniter – 2023 (succesiune tablouri pe texte de Marius Chivu, Lavinica Mitu, Dan Alexe, Simona Goșu, Tudor Ganea, Nicoleta Dabija și Radu Afrim). Cristiana emoționează cu rolul din povestirea Fragil. Spune că textul Simonei Goșu a înduioșat-o și e cea mai aproape de sufletul ei dintre toate. A fost fascinată de întâlnirea cu Radu Afrim care cere mult curaj de la actori și le dă multă libertate.
În “A 12-a noapte”, pusă recent în scenă, a lucrat cu un monstru sacru, legendarul Andrei Șerban. Evident că Andrei Șerban, regizor profund, are o viziune îndrăzneață asupra piesei clasice a lui Shakespeare. În rolul principal, al Violei, Cristiana își dă măsura talentului special. Jocul ei e un veritabil mers pe sârmă iar nuditatea sa pudică e pecetea pe care numai o mare actriță, în devenire, o poate avea.
La teatrul din Constanța (sala Studio), Cristiana Luca mai poate fi urmărită în „Trilogia belgrădeană” (regia – Erwin Șimșensohn) și în „10 lucruri pe care le-am pierdut la Festivalul Mamaia” (regia Elena Morar și Gabriel Sandu).