Dan MIHĂESCU ■
Aproximativ 150.000 de tone de minereu de fier exportat de două companii ucrainene este încărcat în prezent în magaziile a două vrachiere (Star Ophelia şi Danita, în dana 84 din Portul Constanţa, a declarat directorul general al companiei operatoare, COMVEX S. A, Viorel PANAIT, pentru Sentinela.
Conform sursei citate, marfa aparţine companiiilor ucrainene METINVEST şi FERREXPO şi a încărcată din Portul Ismail şi fost adusă în Portul Constanţa cu barjele, pe Canalul Dunăre Marea Neagră.
“Operăm produse ucrainene după cum se vede în mod ritmic, pe măsură ce sosesc la Constanţa partidele de marfă şi pot să vă spun că până acum au plecat la export doar prin terminalul nostru specializat peste 370.000 tone de cereale, mai exact porumb, dar şi mari cantităţi de minereuri”, a declarat Panait.
Conform datelor de centralizate de departamentul de specilitate, de la începutul anului 2022 până în prezent compania COMVEX S. A. a operat în total peste cinci milioane de tone de minereuri şi cereale înregistrând o creştere cu 22% faţă de perioada similară a anului trecut.
Întrebat cum comentează informaţiile din pres care prezintă faptul că radele exterioare ale porturilor Sulina şi Constanţa sunt supraaglomerate de nave ce-şi aşteaptă rândul să acosteze la terminalele blocate de incapacitatea operatorilor de preluare a suprlusului de mărfuri ucrainene sosite pe cale terestră sau fluvială, pentru export, managerul COMVEX a spus că aceste opinii sunt specualţii menite, cel mult să creeze panică, degringoladă, rumoare.
“În primul rând vreau să vă spun că mare parte din naveele acostate în rada exterioară de la Sulina aparţin unor armatori oportunişti, adică sunt nave care nu au contracte pe piaţă, au ancorat acolo în apropierea unor porturi care se presupune că au fluxuri de marfă de operat şi aşteaptă să pice ceva…ca şi taximetriştii noaptea în faţa cluburilor şi restaurantelor sau la gară. În al doilea rând, am aflat că la sfârşitul săptămânii trecute ucrainenii au organizat licitaţie pe un site specializat pentru transportul cerealelor cu vagoane feroviare şi cu barje şi au stabilit noi preţuri record de închiriere a capacităţilor de operare de: 83$/ To.(pentru transportul fluvial) şi 2,3 CHF/oră/vagon (pentru transportul feroviar). Asta nu face altceva decât să crească artificial preţul de vânzare a mărfii dar şi de îngreunare a operaţiunilor de transport în loc să fluidizeze la maximum. Dacă vreţi o comparaţie este ca şi cum ai da bipuri la ambulanţă ca să te sune înapoi, când ai o urgenţă de viaţă şi moarte.
În rest, este doar o afirmaţie naivă aceea că Portul Constanţa este blocat de surplusul de mărfuri ucrainene care au ajuns, sau nu, ajuns încă aici şi pentru a fi explicit şi analitic că Polonia, care a declarat că va organiza pod feroviar ca să preia exporturile ucrainene, are capacitatea de operare de doar 100.000 de tone prin porturile maritime în vreme ce Portul Constanţa dispune de capacităţi de 1. 500.000 de tone. Atâta tot!”- a conchis directorul general al COMVEX S. A, Viorel Panait.