Teodor DUMITRU ■
Pe 20 mai, toată suflarea proprietarilor de apartamente din blocuri a intrat în fibrilaţii după ce maeştri comunicării verbale şi nonverbale din Primăria Constanța au catadicsit, cu superioritatea funcţionărească de la etajul 1 al ‘Casei Albe’, să dea ultimatum celor cu ‘bască şi fără de bască’, ce-şi achită conştiincioşi impozitele, ca în 45 de zile, prin asociaţiile de proprietari să amenajeze zone de selectare a deșeurilor reciclabile și să încheie acorduri de colectare cu firme autorizate, sub sancţiunea supraimpozitării anuale.
Adică, mai pe scurt, Primăria s-a spălat pe mâini de obligaţiile neîndeplinite ani de zile, ce-i reveneau, prin legislaţia naţională şi europeană, transferând toată răspunderea, printr-o hotărâre de consiliu şi un regulament anexă, către cetăţenii urbei, pe principiul industrial şi al legislaţiei comerciale internaţionale: poluatorul plăteşte. Adică, cum ar zice în toiul iernii: cine a nins să strângă!
Documentul a stârnit o avalanșă de nemulțumiri ale membrilor asociațiilor de proprietari, care s-au îndreptat instinctiv către presă, în scopul primirii unui sprijin.
Ne-am făcut și noi ecoul acestor îngrijorări și am aprofundat subiectul. Astfel, ne-am dus chiar la sursă şi din primărie aflăm cum Comunitatea Europeană a elaborat, de-a lungul anilor, mai multe directive ce stabilesc pentru ţările membre obligativitatea adoptării măsurilor de colectare și reciclare a deșeurilor de tot felul, considerând aceasta ca una dintre cele mai importante măsuri pentru protejarea mediului, termenul final de implementare fiind data de 31 decembrie 2020.
Sub presiunea sancțiunilor usturătoare, actuala administraţie din Primăria Constanța, după ce a constatat faptul că actuala firmă care are în concesiune serviciul de salubrizare urbană, Polaris M Holding – cea care are capacitatea să colecteze selectiv deşeurile casnice, a propus Consiliului Local, în baza Directivelor UE și a legislației nationale adaptată, adoptarea Hotărârii Nr.77/2021, prin care transferă, într-adevăr, toată responsabilitatea către cetăţeni prin asociațiile de proprietari, fără o informare corespunzătoare prealabilă sau o consultare.
E adevărat că la baza emiterii hotărârii stă principiul juridic enunțat aproape ostentativ în directivele UE, care spune că cel care produce deșeul trebuie să şi suporte costurile de neutralizare şi/sau colectare selectivă.
Primarul Vergil Chiţac a pus însă la lucru, doar argumentele juridice derobându-se, din prima, de răspunderea primită odată cu mandatul, aceea de edil şef ce trebuie să găsească soluţii funcţionale, şi mergând pe principiul “băi băieţi, sunteţi varză, nu-mi place ce-am găsit aici la voi”, s-a apucat să dea ordin de zi pe unitate: în 45 de zile să vă rezolvaţi treaba că dacă nu vă ard la buzunar. Adică, mută sancţiunile financiare pe care le-ar fi suportat administraţia locală, în sarcina cetăţenilor alegători. Păi de asta aveam noi nevoie, încă unul care să ne zică: sunteţi buni de plată!
Întrebând dacă am înţeles bine situaţia conflictuală apărută între interesul primăriei şi cel al cetăţenilor, Şefa Serviciului de Igienă Publică din cadrul Primăriei Constanța, Luiza Pară, ne explică cu subiect şi predicat că Dracul nu este chiar atât de negru şi înţelegem că de fapt este vorba despre comunicare neadecvată cu asociaţiile de proprietari.
“Nu există un conflict între Primărie și asociațiile de proprietari, atâta timp cât nu este înregistrată nici măcar o plăngere sau o sesizare. Asociațiile s-au grăbit să se lamenteze presei în loc să ne contacteze pentru aprofundarea situațiilor specifice și găsirea soluțiilor. Avem un compartiment dedicat, Serviciul pentru sprijinirea și îndrumarea asociațiilor de proprietari, care poate să ofere îndrumare pentru aplicarea regulamentului.”, a declarat Luiza Pară, pentru Gazeta Sentinela.
Potrivit repezentantei primăriei, tot ceea ce trebuie să facă reprezentanții asociațiilor de proprietari din Constanţa este să contacteze, pe siteul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, unul dintre colectorii autorizați, să încheie cu acesta o înțelegere privin colectarea periodică a deșeurilor reciclabile și achiziționarea pubelelor specifice, iar apoi să propună primăriei alocarea unui spațiu pentru amplasarea acestora, autoritatea locală urmând să acorde sprijinul necesar în acest sens.
“Cetățenii trebuie să înțeleagă că am intrat într-o etapă superioară de responsabilitate civică, în care fiecare trebuie să ne aducem contribuția la aplicarea legilor pentru protejarea mediului înconjurător, respectându-ne astfel pe noi înșine.”, a conchis Pară.
Niste nenorociti! Platim impozitele pe care le cer, apoi ne paseaza noua atributiile lor.