Luigi FRIGIOIU ■
În urmă cu zece ani, un obscur profesoraș care și-a plimbat organismul la orele de fizică din gimnaziu (cls V-VIII) prin mărginimile Sibiului a ajuns Președintele României. Pentru două mandate! Deși, când vorbește zici că tace iar când tace zici că doarme. Din când în când, la concurență cu miorițele din zonă, îl apuca behăiala: Pee-See-Dee! Era chemarea la guvernare alături de PNL prin formarea alianței politice toxice pentru partidul ce l-a inventat și l-a menținut în funcție, pe cel mai inutil șef de stat din istoria republicii.
Dacă Iohannis (numit, uneori, de popor – Onaniss) a putut, înseamnă că oricine poate s-o facă. Mai ales un ditamai lider de galerie bronzat și forjat în tribunele stadioanelor, cum e George AUR aspirant și el, acum, la tronul prezidențial.
Vineri, 26 iulie 2024, a doua zi după ploaie, atmosfera din sediul AUR de la Galeriile Comerciale MIGA, era ca la PPDD-ul lui Dan Diaconescu, pe vremuri, în așteptarea lui El Lider Maximo. Adunătura eterogenă de naivi așteptau cu pliscul căscat ca pelicanii pe vipie, să le pice pere mălăețe din ventilatoarele de tavan ale încăperii.
Aspirantul expirat la Primăria Constanței, Ovidiu Cupșa, se învârtea ca mingea de rugby într-o căldare dar, ce-i drept, are motive de mândrie; ca mascotă a partidului și-a îndeplinit obiectivul. Prin campania caraghioasă, demnă de cascadorii râsului, l-a ajutat decisiv pe Chițac să-și obțină noul mandat căci toți oamenii cu un dram de minte în cap s-au repezit să pună ștampila pe amiralul mult hulit, când au văzut contraoferta de pe piață. Ca și în campanie, Ovidel se gudura pe lângă cel de-al doilea mare “loser”, lipianezul Mohammad Murad- Springtime Fresh Food. După ce și-a vărsat lapții peste tot candidând cu insucces pentru orice funcție vacantă din România, pe Murad l-ar bate gândul să candideze la președinția Libanului doar că îl încurcă confesiunea căci acasă la el, președintele țării trebuie să fie un creștin maronit, premierul musulman sunnit, șeful parlamentului musulman șiit, iar alte funcții secundare sunt acordate creștinilor ortodocși.
Prezent la astrala întâlnire cu Șeful său, Oleg Danovski-junior, consilierul local pe listele partidului George AUR, a fost asaltat de multă lume. Toți îl felicitau pentru cum arată la frumoasa vârstă de 107 ani. Oamenii îl confundau pe Guță cu celebrul său tată, maestrul Oleg Danovski, născut în 1917 dar răposat în 1996.
Foarte politicos, deputatul Dănuț Aelenei s-a salutat cu toată lumea. Speră și el ca mortu la colac, să obțină un nou mandat însă nu știu de îmi vine să nu cred că același lucru i-l dorește și soției, senatoarea Evdochia. Măcar în Parlament să stea omul liniștit…
În ciuda numelui, Gheorghe Slabu parcă a mai pus ceva osânză pe el. Nu multă lume știe că vechiul politician e un foarte bun clăpar. Ne știm demult, de la sfârșitul anilor ‘80: Gică mi-a cântat la nuntă, la restaurantul Zorile. Era organist în trupa Aegisus, instrumentiști tulceni meseriași conduși de liderul Grișa. Frumoase vremuri ale tinereții…
Ion Ionel, singurul consilier al partidului George AUR din comuna constănțeană Nicolae Bălcescu, a venit cu camera de filmat de care e nelipsit. E unul din puținii care, din interior, a luptat cu Mafia fostului primar, pușcăriaș cu suspendare Timofte. Ionel era alături de un coleg cu nume sugestiv: nea Nelu Bordei! Pentru că locuința – bordei sau apartament – era motivul ședinței din galeriile aurite de la MIGA.
Candidatul la Președinția României, omul-partid George AUR, s-a lăsat așteptat mai bine de o oră de către ziariștii pe care ne convocase la o conferință. Se zicea că se coborâse pe plaja Modern ca să încerce marea cu degetul și cum văzuse mulți bronzați a crezut că sunt simpatizanții lui. Cum îi e obiceiul, a zis că dă apartamente la tot poporul. Și copiilor le-a promis castele de nisip, gratuite, însă, doar dacă părinții semnează “Contractul de înscriere în Planul Simion”. Fiindcă există un astfel de document ce concurează celebrul Plan Marschall (conceput de SUA) pentru reconstrucția țărilor europene după al II-lea Război Mondial.
Ajuns la conferință direct din apă, lui George AUR i-a fost lesne să promită marea cu sarea căci încă nu se uscase bine. Întrebat ce valoare juridică are contractul cu cetățeanul, George AUR a răspuns sincer: “Valoare de promisiune”, dar numai dacă voi fi ales. Conferința de presă n-a durat mult. Mai greu le-a fost ziariștilor să plece: ușa sediului aurit din galeriile comerciale MIGA, transformat în Fabrică de Împachetat Fum, era blocată de mulțimea fanilor ce doreau să fie primii beneficiari ai promisiunilor Planului Simion.
N-am să despic firul în patru, acum, să lămuresc ce-i cu contractul de înscriere în Planul Simion dar îmi amintesc doar că l-am auzit acum vreo trei zile, în direct, la B1TV, pe Marius Dorin Lulea, patronul lui George AUR, semnatarul promisiunilor electorale, explicând lucid că: “Este o strategie de marketing politic”. Corect, căci vorba din bătrâni zice că Gura păcătosului adevăr grăiește! Pentru cei care nu sunt familiarizați, dicționarul ne lămurește că substantivul neutru marketing, importat din limba engleză, definește o concepție economică privind orientarea și mobilizarea întreprinzătorilor, producătorilor, furnizorilor de servicii, etc. pentru maximizarea beneficiilor comerciale, prin satisfacerea cerinței pieței, prin adaptarea diferitelor elemente (varietatea și oportunitatea ofertei, calitatea produselor, distribuția, diferențierea prețurilor, a ambalajelor, metodelor de vânzare, a formelor de comerț și de promovare a desfacerilor etc.) la cererea specifică a consumatorului.
Astfel stând lucrurile, George AUR a ieșit cu o ofertă, pe înțelesul electoratului căruia i se adresează, prin care le dă posibilitatea oamenilor să se înscrie pe o listă de promisiuni prin care inițiatorul și semnatarul strategiei de vânzare directă „se obligă sub condiția suspensivă a alegerii sale ca Președinte al României, ca în decursul a 10 ani de la dobândirea mandatului, să întreprindă demersuri susținute și coerente, acționând în limitele legii, pentru punerea în execuție a Planului Simion și să se asigure de preluarea acestuia în programul noului Guvern, desemnat după alegerile legislative din 2024”. Și mai departe promite ce-și dorește tot melteanul. Achiziționarea de locuințe noi, ieftine, din fonduri proprii sau prin credite bancare cu dobânzi și alte costuri subvenționate integral de stat, la prețuri pornind de la 35.000 de euro, pentru apartament cu 2 camere de 50-52 mp, până la 70.000 de euro cu TVA inclus, pentru 4 camere de 100 mp.
Ce să comentez? La așa ofertă neangajantă George AUR e liber să promită doar că, odată pusă semnătura chiar și pe un petic de hârtie intitulat Contract de înscriere, adică fix nimic, acest document promoțional de marketing politic, cum a fost definit de prim-vicepreședintele Marius Dorin Lulea, poate fi considerat că intră sub incidența Legii 363/2007, ce sancționează Practicile comerciale incorecte și înșelătoare. Prin definiție se stabilește că practicile incorecte sau înșelătoare se manifestă prin acțiune directă (furnizarea de informații false) sau omisiune (nefurnizarea unor informații importante) și sunt practici agresive al căror scop este să constrângă clientul să cumpere.
Mi-aduc aminte că în 2012, la alegerile locale pentru Primăria Constanței a candidat alt personaj bronzat care-și pusese și o firmă contrafăcută sub titulatura Primăria Constănțenilor pe o clădire cu etaj din vecinătatea palatului administrativ și ingeniosul ăla, tot așa ca șeful de galerie bucureștean, George AUR, se apucase să vândă răbdări prăjite alegătorilor. Sesizându-se pe baza unei știri publicate de AGERPRES, procurorii l-au acuzat că în calitate de candidat la Primăria municipiului Constanţa a transmis prin poştă alegătorilor bonuri valorice medicale cu scopul de a-i determina să îl voteze.
“Gigi Chiru, candidat la Primăria Constanţa, dă bonuri valorice pensionarilor din partea propriei fundaţii
Constanţa, 11 mai /Agerpres/ – Preşedintele Organizaţiei judeţene PDL, Christian Gigi Chiru, candidat din partea Alianţei pentru Constanţa la primăria municipiului reşedinţă de judeţ, a distribuit pensionarilor pliante conţinând oferte de natură socială, persoanele vizate urmând să se prezinte, cu un act de identitate, la sediul său de campanie, „Primăria constănţenilor”.
Conform pliantului promoţional, introdus în cutiile poştale ale vârstnicilor, cei care se vor prezenta la sediul de campanie, pentru validare, cu bonul valoric inscripționat cu antentul „Fundaţia umanitară Christian Gigi Chiru”, pe care este tipărit sloganul „Câştigă Chiru câştigi şi tu!” și poza candidatului la primărie imprimată, pot achiziţiona gratuit din farmacii medicamente în valoare de 25 de lei. Din conţinutul pliantului reiese că există posibilitatea ca destinatarul plicului să beneficieze de un ajutor mai consistent, constând în alte bonuri valorice alimentare sau pachete alimentare, valorând 50 de lei, ce vor fi acordate tuturor pensionarilor. Din data de 15 iunie, bonurile valorice medicale şi alimentare ar putea fi ridicate de la Primăria municipiului Constanţa. Tot în pliant sunt promise, între altele, călătorii gratuite nelimitate în reţeaua de transport în comun, petreceri şi spectacole publice de Paşte, 1 Mai şi Crăciun, și subvenţionarea preţului la căldură pentru reducerea cu până la 50% a facturii.
Contactat telefonic vineri, în prima zi de campanie, pentru a explica dacă această strategie electorală nu încalcă prevederile legale, Christian Gigi Chiru a dat vina pe serviciile poştale.
„Eu nu am oferit beneficii alegătorilor în timpul campaniei electorale. Verificaţi data ştampilei poştei şi veţi constata că este expediată înaintea începerii campaniei electorale. Dacă a ajuns cu tardivitate la expeditor nu este responsabilitatea mea. Este Poşta Română de vină. Oricum beneficiarul să se ducă să-şi valideze bonul valoric”, a declarat Christian Gigi Chiru. AGERPRES/(AS – Dan Mihăescu).
În luna noiembrie 2017, fostul senator PDL Gigi Chiru a fost condamnat definitiv pentru mituirea alegătorilor de către judecătorii de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie la 6 luni închisoare cu suspendare.