Narcis GAIDARGIU ■
Jocul Primăriei de-a blocarea bulevardului Tomis, a făcut victime ●
Marți 15 octombrie, încă un motociclist a murit în Municipiul Constanța. Oricât ar suna de sec, e adevărul crud.
Așa cum veți vedea în continuare, aparent desfășurat în circumstanțe banale, accidentul are la bază conotații și consecințe extrem de grave.
Probabil că nu el va fi nici ultima victimă, atâta vreme cât iresponsabilitatea și caracterul năvalnic al acestor tineri mânați de adrenalină se împletește cu iresponsabilitatea și indolența autorităților.
Atitudinea competitivă a unor participanți la trafic și indiferența față de rigorile legii, încrederea prea mare în priceperea mânuirii unui bolid pe două roți, duc la un comportament dezechilibrat, de kamikaze, distonant față de realitatea din trafic, având ca rezultat astfel de tragedii.
Din relatarea unor participanți în trafic, motociclistul în cauză a plecat în trombă pe Bulevardul Tomis de la semaforul din intersecția Capitol, iar la “zebra” de la Sala Sporturilor a frânat brusc pentru a evita pietonii aflați în traversare, a pierdut controlul autovehiculului, s-a dezechilibrat, a plonjat pe carosabil și s-a înfipt cu capul în parapetul din beton armat cu care Primăria Constanța și Poliția Rutieră blochează accesul de pe străzile adiacente în bulevardul Tomis pe durata manifestărilor “Coffee Break”, din weekend-uri.
O acțiune salutară de week-end, de care Constanța are nevoie, eveniment pe care personal îl apreciez, care dă posibilitatea atât comercianților, în marea lor majoritate din sectorul horeca, dar și în mod egal clienților, să se întâlnească într-un spațiu deschis și o atmosferă de street food&drink. În week-end bulevardul Tomis este blocat pe segmentul dintre zona Capitol și farmacia Miga. Cum însă se face această blocare a celor două capete ale segmentului de bulevard, cât și a intrărilor dinspre străzile secundare, este nodul problemei.
Jocul cu moartea ●
Există o multitudine de mijloace moderne de limitare, deviere sau blocare a traficului rutier sau pietonal, precum parapetele lestabili, barierele de siguranță rutieră sau gardurile cu panouri de semnalizare, toate din pvc sau ppc, “accesorii” speciale și autorizate pentru astfel de utilizare pe drumuri publice, mult mai sigure în caz de coliziune, datorită elesticității materialului. Unele dintre aceste accesorii speciale folosite pentru interzicerea temporară a acesului rutier în zone restricționate de administratorii drumurilor pot fi umplute cu apă sau nisip pentru o implantare mai fermă pe poziție, dar autoritățile, atât Primăria Constanța, cât și Poliția Locală și Rutieră au recurs la soluția cea mai ieftină și criminală, blocând circulația cu parapete din beton armat, pe post de bolarzi. Așa cum am observat, rețeta de succes în suprimarea vieții participanților la traficul rutier este folosită și cu ocazia manifestărilor publice din Piața Ovidiu căci, nu-i așa, cine are viață scapă, cine nu să-și bage mințile în cap!
Îi anunțăm pe această cale că noi, participanții la trafic, nu circulăm cu tancuri pe drumurile publice pentru că în România e ilegal pe persoană fizică și nici nu suntem în teatrele de operații militare, ca ei să se comporte de parcă ar fi forțele de descurajare IFOR-NATO, întrucât blocurile din beton armat precomprimat sunt folosite pe post de “șicane” la accesul rutier în punctele de control militar din zonele de război.
Capcane asemănătoare, neautorizate și ilegale din punct de vedere al securității traficului rutier există în mai multe locuri din Constanța. Tot prin grija administrației locale, peninsula constănțeană e plină de stâlpi metalici în doliu care nu au în niciun caz calitatea de a crește siguranța rutieră.
Este binecunoscut cazul din anul 2019 al unei tinere judecătoare de la Curtea de Apel Constanța, care în urma unui accident al triciclului pe care se afla pasager, a fost proiectată în stâlpii metalici aflați la intersecția străzilor Mihai Viteazu și Constantin Brătescu, contactul cu stâlpii metalici fiindu-i fatal.
Problema și mai mare apare după încheierea evenimentelor publice de week-end, când de luni până sâmbăta următoare, din indolența și iresponsabilitatea reprezentanților autorităților organizatoare, așa-zișii bolarzi din beton sunt depozitați pe carosabil, chiar dacă lângă bordură în spațiul interzis circulației, dar totuși încurcând circulația și punând în pericol viețile participanților la trafic, după cum s-a demonstrat.
Iată ce părere are legiuitorul despre asta în art. 339, aliniatul 3 din Codul Penal: „așezarea de obstacole care îngreunează sau împiedică circulația pe drumul public, dacă se pune în pericol siguranța circulației ori se aduce atingere dreptului la libera circulație a celorlalți participanți la trafic se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 1 an sau amendă”, iar la art. 341 aliniatul 4: „ persoana autorizată de către administratorul unui drum public sau executantul unei lucrări pe partea carosabilă, care nu ia măsurile corespunzătoare pentru semnalizarea obstacolelor sau a lucrărilor pe drumurile publice, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă”.
Spațiile interzise circulației, marcate cu linii paralele și contur pe carosabil, sunt zone clar delimitate care au rolul de a restricționa accesul vehiculelor și de a ghida traficul în mod corespunzător. În general, aceste zone sunt amplasate în locuri unde manevrele de circulație trebuie controlate pentru a evita conflictele între vehicule, cum ar fi la intersecții sau în zonele de separare a benzilor de circulație.
Depozitarea de obiecte grele sau orice fel de obstacole în astfel de spații este strict interzisă, deoarece poate pune în pericol siguranța traficului și poate bloca circulația. Conform Codului Rutier, ocuparea sau blocarea carosabilului, inclusiv în zonele interzise circulației, constituie o încălcare a normelor de circulație și poate atrage sancțiuni severe, inclusiv amenzi.
Aceste spații trebuie să rămână libere pentru a permite vehiculelor să circule în siguranță și pentru a menține fluiditatea traficului ●
Oricine observă astfel de obstacole în trafic, este recomandat să informeze autoritățile competente, cum ar fi Poliția Rutieră sau Primăria, pentru a lua măsuri rapide de remediere, dar cui să reclami când făptașii sunt chiar cei care ar trebui să aplice corect legea?
Depozitarea parapetelor din beton armat pe carosabil, chiar și pe un spațiu interzis circulației, poate ridica probleme de legalitate și de siguranță, în funcție de circumstanțe specifice. Iată câteva aspecte de care organele de anchetă probabil vor ține cont:
- Spațiile interzise circulației sunt destinate să rămână libere pentru a ghida și organiza traficul. Depozitarea unor obiecte, fie ele temporare, poate crea confuzie și potențial pericol pentru participanții la trafic.
- Normele Codului Rutier interzic în general orice fel de blocare a carosabilului, chiar și în zonele interzise circulației, dacă aceasta împiedică în mod direct sau indirect fluiditatea sau siguranța traficului.
- Activități gestionate de autorități locale cu avizul Poliției Rutiere: Dacă parapetele din beton au fost montate temporar în cadrul unei activități avizate și organizate de Primărie cu aprobarea Poliției Rutiere, atunci montarea lor inițială a fost legală. Totuși, după încheierea activității, aceste parapete ar trebui îndepărtate imediat, deoarece scopul lor a încetat, iar menținerea lor pe carosabil, chiar și pe un spațiu interzis circulației, poate constitui un obstacol ilegal.
- Legalitate: Depozitarea parapetelor pe carosabil fără o aprobare specială explicită pentru a le lăsa acolo după eveniment nu este legală. După terminarea activității pentru care au fost avizate, este responsabilitatea organizatorilor să readucă zona în condiții normale de trafic, ceea ce înseamnă și îndepărtarea oricăror obstacole temporare.
În concluzie, menținerea parapetelor din beton pe un spațiu interzis circulației după terminarea activității nu este legală și constituie o încălcare a normelor rutiere, dacă nu există un nou aviz care să permită acest lucru. Autoritățile competente sunt responsabile pentru îndepărtarea acestora și restaurarea carosabilului în conformitate cu regulile de siguranță rutieră.
Chiar și depozitați pe trotuare, mai ales pe colț, în locurile unde acestea sunt coborâte pentru înlesnirea accesului, mastodonții din beton armat împiedică circulația pietonală, a mamelor cu copii în cărucior și a persoanelor în scaun rulant.
Cazul pe care îl descriu implică o situație gravă, cu consecințe tragice, și ridică probleme de responsabilitate legală pe mai multe planuri: material, civil și penal. În astfel de situații, răspunderea poate fi atribuită mai multor părți, în funcție de circumstanțe. Să analizăm aceste aspecte pe rând:
1. Răspunderea penală
Răspunderea penală poate fi atrasă atunci când o persoană sau o entitate (inclusiv autoritățile) acționează sau omite să acționeze într-un mod care duce la decesul unei alte persoane, în acest caz al motociclistului. Pentru a determina vinovăția penală, organele de anchetă vor analiza:
- Neîndepărtarea parapetelor după finalizarea evenimentului poate fi considerată neglijență în serviciu, dacă se dovedește că organizatorii (Primăria sau firma care a gestionat activitatea) erau obligați să îndepărteze obstacolele și nu au făcut-o.
- Dacă există neglijență gravă, aceștia ar putea fi acuzați de ucidere din culpă (conform Codului Penal din România, art. 192).
- Poliția Rutieră, dacă a fost implicată în emiterea avizului și nu a monitorizat respectarea condițiilor impuse de acesta (inclusiv îndepărtarea obstacolelor), ar putea fi investigată pentru contribuție la incident.
2. Răspunderea civilă
Răspunderea civilă se referă la obligația de a repara prejudiciul cauzat printr-o faptă ilicită. În acest caz, rudele victimei pot cere despăgubiri materiale și morale în instanță. Următoarele părți ar putea fi responsabile civil:
- Primăria sau organizatorii evenimentului, dacă aceștia au omis îndepărtarea parapetelor.
- Compania care a gestionat montarea și depozitarea parapetelor (dacă este un contractor al Primăriei), pentru neglijența lor în a lăsa aceste obstacole pe carosabil.
Dacă se dovedește că depozitarea parapetelor a fost ilegală și a contribuit direct la decesul motociclistului, cei responsabili pot fi obligați să plătească despăgubiri substanțiale pentru pierderea suferită de familie.
3. Răspunderea materială
Pe lângă răspunderea penală și civilă, organizatorii sau responsabilii pot fi trași la răspundere și din punct de vedere material, pentru costurile implicate în:
- Îngrijiri medicale (dacă motociclistul a fost transportat la spital înainte de deces).
- Daune materiale pentru reparația motocicletei sau alte bunuri afectate.
4. Investigații și măsuri legale
- Ancheta Poliției: După incident, Poliția a deschis o anchetă pentru a stabili circumstanțele exacte ale accidentului. Vor fi necesare expertize tehnice pentru a determina dacă poziționarea parapetelor a constituit un factor determinant în accident și dacă acele parapete au fost lăsate în mod ilegal pe carosabil.
- Procuratura: Dacă în urma anchetei se stabilește că există vinovați de neglijență sau culpă, procurorul poate dispune începerea urmăririi penale împotriva celor responsabili.
- Acțiune în instanță: Familia victimei poate iniția o acțiune în justiție pentru a cere despăgubiri și pentru a cere pedepsirea penală a celor care se fac vinovați de neglijență.
5. Posibile măsuri legale
- Acuzații penale pentru ucidere din culpă, neglijență în serviciu sau alte infracțiuni relevante, care pot atrage pedepse cu închisoarea sau amenzi mari.
- Despăgubiri civile consistente către familia victimei pentru pierderea suferită, care pot include sume pentru prejudiciul moral și material.
- Măsuri administrative împotriva funcționarilor responsabili din cadrul Primăriei sau Poliției, inclusiv sancțiuni disciplinare sau chiar demiterea din funcție.
Concluzie:
Dacă parapetele din beton au fost lăsați pe carosabil fără o justificare legală și acest fapt a contribuit direct la decesul motociclistului, răspunderea materială, civilă și penală ar putea fi atrasă asupra organizatorilor evenimentului, Primăriei, sau chiar Poliției Rutiere, în funcție de rezultatele anchetei. Familia victimei are dreptul de a solicita despăgubiri în instanță și de a cere pedepsirea vinovaților.
Chiar dacă tânărul motociclist ghinionist poate că a exagerat cu excesul de adrenalină și viteză, pentru o astfel de contravenție ar fi fost sancționat conform legii cu amendă, puncte penalizare și poate suspendarea dreptului de conducere pentru o perioadă limitată, dar în niciun caz nu ar fi trebuit să primească pedeapsa capitală așa cum a fost ea aplicată prin “grija” primăriei.
Indiferent de greșelile pe care le putem face în trafic, nimeni nu ar trebui să treacă printr-o asemenea suferință cauzată de iresponsabilitate și indolență din partea celor care ar trebui să ne protejeze.
Și astăzi, când scriu aceste rânduri, parapetele din beton care au cauzat moartea tânărului motociclist, transformați între timp în altar public de către constănțeni, sunt încremeniți în nemișcarea autorităților, așteptând noi victime precum niște stâlpi funerari.