Dan MIHĂESCU ■
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime (CNAPM) SA Constanța a finalizat luni, 11 octombrie 2021, proiectul de investiții „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creșterii adâncimilor șenalelor și bazinelor și a siguranței navigației în Portul Constanța” început în anul 2018 în valoare de 227. 834. 000 mii lei (cu TVA), 85% din fonduri fiind asigurate din finanțare UE şi restul de 15% de la Bugetul de stat, informează Florin Goidea, directorul general al companiei.
Potrivit sursei citate, proiectul a fost realizat prin execuția a două obiective majore.
-Obiectivul 1 – Dragaje – au fost prevăzute 17 zone pentru a aduce adâncimile la cota de proiectare pe o suprafață de 1. 815. 655, 80 mp în cadrul căruia au fost realizate dragaje de adâncire la șenalul de acces către portul de lucru și la bazinul portului de lucru propriu-zis (de la -7 metri la -9 metri) pe suprafața de 371. 456, 20 mp, recepția finalizării lucrărilor, la acest obiectiv, fiind realizată pe data de 04. 12. 2020.
La Obiectivul 2 – Lucrări aferente cheurilor din Portul de Lucru, recepția finalizării lucrărilor a avut loc pe data de 11 octombrie 2021, în contextual încheierii întregului proiect, antrepriza fiind realizată de Asocierea SC CONSAL TRADE SRL & Impresa Di Costruzioni Ing. E Mantovani SPA.
Conform beneficiarului, valoarea finală a lucrărilor de execuție pentru Obiectivul 2 este de 47. 888. 806, 44 lei (fără TVA), valoare care conține și organizarea de șantier fiind finalizate astfel lucrările de consolidare a cheului pe lungimea de 1. 250 m în zona portului de lucru din zona Constanţa Sud, între DPL1 şi DPL 6, respectiv lucrări de dragaj de adâncire de la -7.00m la -9.00m. De asemenea, în zona aferentă, s-a realizat extinderea spre apă a cheurilor existente (pe o lungime de 1. 250 metri liniari) prin executarea unei estacade fundată pe un rând de coloane de beton armat, care să creeze noul front de acostare a navelor cu capacitate sporită, lucrările având o garanție de 36 luni.
“Obiectivul principal urmărit de CNAPM Constanța, prin implementarea acestui important proiect de investiţii rezidă în îmbunătățirea condițiilor de navigație în interiorul portului Constanța, prin dezvoltarea infrastructurii îmbunătățindu-se considerabil condițiile oferite de Portul Constanța în comparație cu celelalte huburi din bazinul Mării Negre, ceea ce-i conferă un avantaj incontestabil în concurenţa pe piaţa atragerii traficului de mărfuri cu nave de mare capacitate”, a declarat Florin Goidea, pentru SENTINELA.
Proiectul „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creșterii adâncimilor șenalelor și bazinelor și a siguranței navigației în Portul Constanța” a fost cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Operațional Infrastructură Mare POIM 2014-2020, Axa Prioritară 1 – Îmbunătățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN-T și a transportului cu metroul – Obiectivul Specific 1.3 Creșterea gradului de utilizare a căilor navigabile și a porturilor situate pe rețeaua TEN-T central, valoarea contractului fiind de 227. 834. 000 mii lei (cu TVA), din care: 85% rata de finanțare UE și 15% contribuție de la Bugetul de Stat.
Portul Constanta este OK , dar unde sunt navele romanesti , de ce nu se construiesc ?