Paloma PETRESCU ■ –Expert în educaţie
Unsprezece organizaţii neguvernamentale au formulat un apel public pentru profesionalizarea conducerii Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) prin organizarea unor concursuri publice pentru funcțiile de președinte și de membrii ai consiliului de conducere al instituţiei, se arată într-un comunicat de presă dat publicităţii vineri de Asociaţia de Noi, unul dintre semnatari.
Potrivit sursei citate, organizaţiile semnatare ale apelului de emancipare a ARACIP apreciază demisia lui Silviu Iordache din funcția de președinte al Agenției, el fiind considerat o persoană nepotrivită şi necalificată pentru acea înaltă funcție de responsabilitate publică, care a continuat eforturile de politizare a instituției, după cum a semnalat și de presa.
În vederea profesionalizării conducerii ARACIP, cele 11 organizaţii (Federația Coaliția pentru Educatie, asociațiile de elevi din Constanța, București/Ilfov, Maramureș, Bacău, Vâlcea, Timiș, Societatea Academică din România, Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL), Asociația pentru Educație și Justiție Socială Human Catalyst și Asociația Ține de Noi) solicită Ministerului Educației, retragerea de urgență a propunerii de hotărâre de guvern privind ARACIP de pe circuitul de avizare, având în vedere că termenul de 25 ianuarie a fost stabilit unilateral de minister.
“Este important ca ministerul să reconsidere propunerile de substanță făcute de societatea civilă la dezbaterea de la finalul anului 2021, organizată în baza Legii 52/2003 şi solicităm relansarea procesului de formulare a politicii publice; vorbim totuși de organizarea și funcționarea unei instituții cu rol esențial în asigurarea calității școlii românești. Fundamentarea acestui proces trebuie să se relizeze în primul rând printr-o analiză riguroasă a factorilor care au dus la funcționarea defectuoasă în timp a ARACIP și printr-o cercetare atentă a modelelor eficiente din alte țări. Până nu înțelegem ce nu a funcționat și nu facem un studiu de impact al reglementării propuse, nu putem formula un nou model credibil pentru această structură. Iar după însușirea lecțiilor din trecut, conceptul trebuie modificat radical, ținând cont de modele de bună practică din țări cu o calitate a educației ridicată”, se arată în comunicatul de presă.
Subliniem de asemenea rezultatul dezastruos al tentativei de politizare ARACIP pe tot parcursul anului 2021 – este chiar opusul reformei instituționale, așa cum a fost poziționată propunerea de Hotărâre Guvernamentală de către inițiator, adică de către Ministerul Educației. Este de asemenea cel puțin neprofesionist modul în care s-a derulat dezbaterea publică din 27.12.2021, a treia zi de Crăciun, începând cu ora 8.00 dimineața, când Silviu Iordache explica alături de reprezentanții Ministerului Educației dna Ioana Lazăr, secretar general al ministerului, Radu Szekely (consilierul ministrului) și Sorin Ion, Secretar de Stat, politica națională în domeniul calității educației.
De altfel, potrivit organizaţiilor iniţiatoare ale mişcării pentru emanciparea ARACIP, reprezentanții autorităților de stat au fost singurii care au apărat aberantul proiect de H.G. pentru reorganizarea ARACIP în forma actuală și în forma în care a fost înaintat Guvernului României (doar cu sprijinul unui representant al Asociației Școlilor Private). Împotrivă a fost vocea unanimă a societății civile reprezentate de Federația Coaliția pentru Educație, de FONSS, de SAR, World Vision România, FEPAL (Federația Părinților și Aparținătorilor Legali), Asociația Elevilor din Constanța, si alti 90 de de reprezentanți, printre care și artistul Tudor Chirilă, care participau voluntar, în a treia zi de Crăciun, la o dezbatere publică. După trei ore de discuții, ministerul nu a preluat deocamdată nicio observație de substanță din zecile de chestiuni ridicate de participanți. Reamintim că propunerile societatii civile se regasesc aici.
Semnatarii își exprimă îngrijorarea privind întârzierea punerii în practică a unor intervenții coerente care respectă principiile meritocrației și depolitizării educației.