Luigi FRIGIOIU ■
Motto: Iartă-ne, Maestre!
Vineri, 9 februarie, la Muzeul de Artă, s-a desfășurat proiecția „Moșteniri coregrafice: Împlinirea” (episodul 1) cu prilejul celebrării a 107 ani de la nașterea lui Oleg Danovski, patriarhul coregrafiei româneşti. Autoarea, Daniela Zaharia, ne-a relevat un proiect de o valoare documentară excepțională. Este prezentat debutul maestrului Danovski în teatrele de revistă ,,Cărăbuș” și ,,Alhambra” (1934-1941) și activitatea sa prodigioasă de peste trei decenii (până în 1977) la Opera Națională București. Informațiile inedite sunt însoțite de arhive foto, video și audio, imagini de la repetiții și din culisele Operei Naționale, interviuri cu colaboratori printre care fiul, Oleg Danovski Jr., Sergiu Ștefanschi, Liana Tugearu, Ioan Tugearu, Ileana Iliescu, Stela Cocârlea, Eva Spirescu.
Documentarul va continua cu episodul 2 despre activitatea lui Oleg Danovski la Constanța unde, prin Ansamblul de Balet Contemporan și Clasic Fantasio, a mutat polul dansului la malul mării. Maestrul a “descălecat” la Constanța, la sfârșitul anilor 70, ca un personaj de poveste. Părea un suveran urmat de un alai de prințese și prinți. Din spuma mării și sub adierea brizei și-a plămădit visul: un ansamblu de balet cu repertoriu independent. În anii cenușii ai vremii, “Țarul” Oleg, alături de alaiul regal, a luminat și colorat orașul cu arta sa divină. A creat o „uzină de basme” în pas de dans cu spectacole în sala mereu plină a Casei de Cultură (inaugurată prin ’83-’84). Fiecare an se încheia cu un lung turneu occidental unde Ansamblul constănțean era cotat drept cel valoros din Europa. Spectatorii păreau fascinați de elevii Maestrului – tineri, frumoși, talentați – care sub bagheta sa aduceau pe scenă magia dansului prin feerii coregrafice.
Din toate aceste fabuloase succese ale lui Oleg Danovski a rămas doar amintirea. În Constanța, un teatru îi poartă, ilegal, numele (o struțo-cămilă formată prin comasarea a trei instituții). În frunte, a fost proțăpită politic o individă dubioasă, pe nume Daniela Vlădescu, cunoscută, mai degrabă, ca ultima amantă a lui Nicușor Ceaușescu. De mulți ani pensionară, e susținută de secretarul de stat, Medelin Voicu, tovarășul de orgii al prințișorului Nicușor. La rândul ei, managerița protejează în fruntea Ansamblului de balet pe Horațiu și Monica Cherecheș (ambii pensionari), personaje cu comportament dezaxat cunoscut de tot orașul. Mărturie stau colecția lor de dosare penale după felurite abuzuri. Acuațiile sunt grave iar comiterea lor pe fondul substanțelor interzise (cocaină) e agravantă, nu atenuantă. În Teatrul Danovski, numărul proceselor îl depășește pe cel al premierelor. Clădirea a ajuns o ruină, mizeria e peste tot, mai ales, cea morală.
Prin fapte incredibile, această tripleta infracțională și-a bătut joc de munca înaintașilor, ajunsă praf și pulbere. Au târât renumele Danovski în mocirlă, au distrus tot ceea ce amintește de el.
Așa că, era de așteptat ca așa-zisul Teatru Danovski să nu aibă reprezentant la eveniment. Conducerea ilegală a teatrului și-a arătat încă o data ticăloșia după ce, zilnic, să străduie să șteargă orice urmă a creațiilor excepționale semnate Danovski. Mai devreme sau mai târziu, ultima amanta a lui Nicușor și familia penală Cherecheș vor părăsi scena pe ușa din dos. Însă, e imperios necesar ca justiția să fie lăsată să-și facă datoria.
În Administrația locală sunt plătiți, cu o căruță de bani, o armată de sinecuriști implicați în cultură (Primărie, Consiliul Județean, Prefectură etc). Sperăm că nenumărații culturnici vor găsi resurse să promoveze partea a 2-a a documentarului; adică, episodul ce descrie activitatea Maestrului la malul mării. Filmul trebuie vizionat în condiții optime, în atmosferă de gală, nu prin diverse holuri și cotloane. În special, tinerii trebuie să înțeleagă “moștenirea” lăsată de genialul regizor. Să afle istoria bijuteriilor coregrafice create cu inegalabil talent și neistovită muncă de minunata echipă a legendarului Maestru. Nestemate artistice care au dus numele Constanței pe toate meridianele culturale ale mapamondului.
“Marca Danovski” nu poate fi însușită fraudulos de nimeni prin manevre politice obscure. Indiferent dacă se numește Daniela Vlădescu, Nicușor Ceaușescu, Medelin Voicu sau Cherecheș. Moștenirea Danovski, creată pe țărmul mării, aparține Constanței și va rămâne constănțenilor în eternitate. Acum și pururea, în vecii-vecilor. Amin!