Luigi FRIGIOIU ■
Deci. Naufragiată pe insula Illyria, Viola crede că a rămas singură, deoarece, probabil, fratele său geamăn Sebastian s-a înecat. Se deghizează în băiat, numit Cesario, și slujește la curtea Ducelui Orsino. Se îndrăgostește de Duce, la rândul lui îndrăgostit de Olivia, o contesă ce și-a pierdut, recent, fratele și tatăl. Ea și-a jurat să nu se căsătorească timp de șapte ani. Ducele îl trimite pe Cesario (adică, pe Viola deghizată) în numele lui, de care Olivia se îndrăgostește nebunește.
Între timp, membrii curții Oliviei (Maria, domnișoara de onoare, și bufonul Feste) conspiră astfel încât majordomul Malvolio să creadă că stăpâna s-a îndrăgostit de el. Ei îi dau o scrisoare în care imită scrisul ei, spunându-i să se îmbrace ciudat pentru a-și dovedi dragostea. Comportamentul său o îngrozește pe Olivia, iar Malvolio este închis de conspiratori și batjocorit nemilos.
Sebastian, fratele geamăn al Violei, scăpase cu viață din naufragiu ajutat de căpitanul corabiei, bătrânul Antonio. Olivia îi cere să fie împreună, crezând că este „Cesario”. Sebastian e de acord și se căsătoresc. Cesario (Viola) și Orsino merg s-o viziteze pe Olivia. Aceasta îl întâmpină, crezând că a venit Cesario cu care tocmai se căsătorise.
Apare, însă, Sebastian și confuziile se termină: Viola poate să-și arate adevărata identitate. Orsino își dă seama că e îndrăgostit de ea, iar cuplurile fac o petrecere comună.
Cam asta a fost povestea originară din “A 12-a noapte sau Ceea ce vă doriți”, piesa shakespeariană care a avut premiera pe 2 februarie 1602. Pus în scenă la Sala Studio a Teatrului de Stat Constanța de către legendarul regizor Andrei Șerban, spectacolul păstrează titlul care face referire la a douăsprezecea noapte după Crăciun, numită și Ajunul Bobotezei. Inițial A 12-a noapte, a fost o sărbătoare catolică la care slujitorii obișnuiau să se deghizeze luând aspectul stăpânilor, bărbații în femei și de aici tot felul de confuzii. “Vărul” Shakespeare, cum i-a spus poetul Marin Sorescu, a exploatat momentul și a ieșit o comedie romantică cu happy- end.
Andrei Șerban – genial și genital
Deși a intrat în al 9-lea deceniu de viață, Andrei Șerban ne-a dovedit, la Constanța, că rămas același geni(t)al inovator. Că tot se poartă LGBT-ismul, maestrul coborând cu eleganța și spiritul minimalist ce l-a caracterizat întotdeauna, acțiunea piesei de la buric în jos.
-Când se despart, Sebastian și Antonio se sărută îndelung și-și masează reciproc, cu tandrețe, fesele.
-Bufonul Feste îi trage pantalonii jos lui sir Andrew, un curtezan al contesei Olivia și servește sălii un ditamai băsănăul. Apoi încearcă să-i introducă microfonul la care cânta în anus. Microfonul e prea mare, nu intră, așa că sir Andrew părăsește scena încercând, fără succes, să-și acopere ștremeleagul gol, cu palmele.
-Majordomul Malvolio apare cu un penis roșu din plastic, pe frunte. Îl scoate și încearcă să-l introducă în gura celorlați curteni.
-Legat fedeleș, același Malvolio e pus la pământ. Maria, domnișoara de onoare, îl încalecă și urinează pe el în celebrul stil yoghin MISA. Nu știm ce efect a avut gestul, fiindcă, se spune că, urina de domnișoară e indicată în felurite afecțiuni.
-Ca să convingă spectatorii că e femeie, Viola deghizată în băiat și-a dat cămașa jos și a rămas la bustul gol. Supersâni, stil pară mălăiață rumenă de-mi lăsa și mie gura apă. Ca formă de exprimare dramatic, zic. Ca gust, însă, deși erau mulți pofticioși pe cele 80 de locuri ale sălii, am înghițit în sec.
-La petrecerea finală am dat-o pe swingereală. Partenerii de pe scenă s-au tot schimbat între ei, până au ajuns să se sărute pătimaș numai cupluri formate din gay și lesbiene.
Piesa a fost bine primită și îndelung aplaudată de public iar eu mi-am retrăit copilăria când mergeam cu părinții, vara, la plaja Modern. Pe povârniș, nenumărați voyeuriști cărora acuma le zicem labagii, priveau siderați spre solarul nudistelor. Aplaudau înflăcărat de câte ori o femeie se dezbrăca, apoi intrau, doi câte doi, în cabinele WC-ului public.
Toți actorii au jucat exemplar și au creat senzația de naturalețe. Felicitări! Dacă spectatorii s-au întristat că nu au putut, măcar, palpa “perele” Violei și spectatoarele au plecat puțin dezamăgite. Se așteptau ca Sebastian, fratele Violei, să le demonstreze că e bărbat și să-și dea izmenele jos. Poate data viitoare. Așa că, să rămână optimiste, fără superstiții: “A 13-a noapte” nu e întotdeauna cu ghinion.
Sincer, m-am gândit mult să analizez în amănunt interpretarea artistică în context cu viziunea regizorală dar în cele din urmă, pentru că sunt un sentimental, am renunțat pe considerentul că fortuit de conjunctură sau alte contrângeri salariale, fiecare poate călca strâmb în viață și am zis să protejez adevărata identitate a actorilor, ca la Pornhub.
În distribuție: ORSINO, ducele Iliriei – Andrei Bibire, VIOLA – Cristiana Luca, SEBASTIAN, fratele Violei – Theodor Șoptelea / Vlad Lință, ANTONIO, căpitan de navă – Iulian Enache, OLIVIA, o contesă bogată – Mihaela Velicu, SIR TOBY BELCH, unchiul Oliviei – Liviu Manolache, MARIA, camerista Oliviei – Ecaterina Lupu, SIR ANDREW AGUECHEEK – Cătălin Bucur, MALVOLIO, intendentul Oliviei – Marian Adochiței / Emilian Oprea, FESTE, bufon – Ștefan Mihai, CURIO /O FEMEIE LA CURTEA OLIVIEI / UN POLIȚIST – Alina Manțu / Georgiana Mazilescu, VALENTIN / UN POLIȚIST – Georgiana Mazilescu / Alina Manțu, CĂPITAN/ PREOT – Florentin Roman.