Acasă Cronica Doors Club și-a deschis larg ușile pentru vers și muzică

Doors Club și-a deschis larg ușile pentru vers și muzică

4561
0

Motto: “Fără poezie viața e pustiu!” (Nea’ Bachus – alias Ștefan Mihăilescu Brăila)

Luigi FRIGIOIU

„Noaptea de Poezie” e un program de educaţie culturală şi promovare a culturii scrise, realizat în Ziua Mondială a Poeziei (21 martie). În 2024, programul s-a desfășurat în 10 spații culturale din 7 orașe: Arad (Sufrageria arădeană), București (Cărturești CARUSEL, CREART-Teatrelli, Hidden – The Social Space, Muzeul Literaturii Române), Constanța (Doors Club), Craiova (Studioul Radio România Oltenia), Târgu Jiu (Teatrul Dramatic ”Elvira Godeanu”), Sibiu (Teatrul Gong) și Timișoara (Muzeul Apei).

La evenimentul național, în cadrul echipei de organizare, au participat în total: 58 poeți, 8 actori, 30 muzicieni, 8 artiști vizuali și 24 artiști creativi. La Constanța, „Noaptea de Poezie” a avut loc la Doors Club care de-a lungul anilor și-a câștigat renumele de casă a muzicii și versului, în egală măsură. Spectacolul s-a transmis, în direct, pe pagina de Facebook a Centrului Cultural Județean ,,Burada” și înregistrat pentru difuzare de Radio Constanța.

Degustare de spirit și șpriț

Incinta de pe str Traian era plină de creatori ai cuvintelor meșteșugite, toți constănțeni. Păreau înghesuiți, în jurul micilor mese din club dar, de fapt, îi unea dragostea pentru cuvânt. Mă simțeam “Sigur printre poeți” ca să parafrazez volumul de debut al marelui Marin Sorescu.
Au prezentat Iulia Pană și Amelia Stănescu, poetese de categorii diferite ce au în comun talentul creator. Deschiderea s-a făcută cu o invitație la degustare de vinuri (sponsor – Caii de la Letea)
Iulia Pană e poetă, artist vizual, jurnalist cultural, producător independent de film, doctorand. A absolvit Facultatea de Litere București, SNSPA și Fac. de Arte a Univ. Ovidius. A realizat emisiuni TV culturale, evenimente de artă marca”KULTurale/Mecanici poetice”. Puternica Iulia Pană are forță, versul ei imaginativ lovește auditoriul ca valul mării învolburate digul de piatră.

În replică, gingașă ca o păpădie, Amelia Stănescu ne-a mângâiat sufletele cu strofe ca briza caldă a mării. Amelia e universitară, director festival, poetă. Pe lângă volumele de Poezie, a publicat interviuri și portrete literare. A fondat, cu Iulia Pană, proiectul Mecanici Poetice iar, cu regretatul jazzman Corneliu Stroe, a organizat seri de BlueJazz & Poetry.
Seniorul Bogdan Ghiu a urcat primul pe scenă pentru a recita din propria creație. E poet, eseist (literatură, filosofie, media, arhitectură, artă contemp), traducător, jurnalist, realizator radio-tv. Membru al Generației 80 și membru în celebrul Cenaclu de Luni. L-a urmat Daniela Varvara, profă în satul natal Corbu unde a organizat festivalul Poezie la nisip. A debutat cu volumul Înaripata (2011), au urmat două cărți de poezie filozofică: A- și Lodebar (Jurnal din casa uitării), premiată de filiala Dobrogea a Uniunii Scriitorilor. În 2016, îi apare teza de doctorat, “Mituri și simboluri biblice în poezia românească neomodernistă”.

Prezentatorul radio-tv Mircea Solcanu, absolvent SNSPA, și-a finalizat licența în Arta Actorului la Univ. Ovidius. Mircea Solcanu a recitat din lirica lui George Vasilievici, poet plecat mult prea repede dintre noi.
Simpaticul Mugur Grosu – scriitor, publicist și artist plastic – a adus la microfon buna dispoziție și umorul. În copilărie, a frecventat clubul de jazz Harry Tavitian, considerându-l părintele său spiritual. Din 1990, publică în revista Tomis unde a fost și redactor-șef adjunct. Legendarul profesor și critic Marin Mincu i-a publicat primele texte, în antologia Starea de plasmă (1999), și i-a girat debutul cu volumul Haltera cu zurgălăi (2001).

Multora le place jazzul

În Club Doors, poezia a fost ca o pizza delicioasă care trebuia, totuși, condimentată. Sarea și piperul serii au însemnat muzică de mare calitate. Ne-a delectat Eugeniu Albu cel care își spune “White Trumpet”. De la 6 ani, ia lecţii de pian, iar, de la 11 ani, studiază trompeta, instrument de suflet. A absolvit Colegiul Arte ”Regina Maria” și promovează,  intens, improvizația live, pe muzica de club. S-a făcut auzit pe scenele numeroaselor cluburi din țară si din străinătate.

“White Trumpet” a luat parte la numeroase evenimente de anvergură: Scena Liberty Parade, Absolut Blank Campaign, Mamaia Summer Fashion Festival, Romanian Music Awards, emisiunile Summerkiss, Winterkiss la Kiss FM, La Maruta (PROTV), Acces Direct (Canal D), Neatza cu Razvan si Dani, Antena Stars Matinal.

Am avut privilegiul să ascultăm și jazz interpretat de Ioana Teodora Spânu. Solista a absolvit Colegiul de Arte „Regina Maria” și a studiat Bachelors of Arts in Music- Jazz Performance la Universitatea Nationala de Muzică Bucuresti. În prezent, fiica cunoscutului artist plastic constănțean, Eusebiu Spânu, e Vocal Coach la Artissimo Music School.

Teodora e o voce excepțională, din păcate, prea puțin cunoscută și popularizată. Ea a fost acompaniată la clape de Alexandru Olteanu, un tânăr muzician de jazz, foarte talentat și premiat.