Dan MIHĂESCU ■
Propagandistul naționalist rus Vladimir Alexandrovich Kucherenko, cunoscut sub pseudonimul Maxim Kalașnikov, scriitor, publicist, activist politic și trubadur al apuselor epoci rusești de tiranie, deplânge situația disperată în care au ajuns celovecii din cauza distrugerilor provocate de ucraineni rafinăriilor de petrol și infrastructurii de transport și distribuție a carburanților din Federația Rusă, într-o înregistrare pe X. “Astea nu mai sunt acțiuni punctuale ci o campanie sistematică care vizează zguduirea economică a Rusiei” – reclamă el.
„Pot afirma că situația se deteriorează. Criza combustibilului este explozivă acum. Vocile celor care spun că trebuie să treacă practic la consumul raționalizat folosind cupoane, carduri de combustibil, devin din ce în ce mai puternice”, plânge Kalașnikov.
Adevărul este că usturătoarele “sancțiuni” aplicate de ucraineni își fac efectul iar stațiile de combustibili auto ale marilor companii sunt asaltate de cozi imense după ce atacurile cu drone au distrus mai multe rafinării. Presa rusă semnalează că în Primorsky Krai, cozile se întind pe kilometri întregi. În Zabaikalsky, combustibilul se vinde doar pe bază de cupoane iar acum au secat și depozitele din Crimeea. Stațiile independente de distribuție a carburanților au pus lacătele pe pompe și unde poți admira în adevărata sa splendoare “spiritul rus al lumii ruse” decât la cozile unde trebuie să-și facă dreptate fiecare cum poate, transmite cotidianul moscovit Izvestia.
Dacă anterior sincope în aprovizionarea benzinăriilor erau semnalate în Orientul Îndepărtat al Rusiei și în regiunea Saratov, închiderea stațiilor pe fondul deficitului de carburanți auto sunt raportate și în regiunile Nijni Novgorod, Rostov, Riazan. În Crimeea anexată și Sevastopol, au fost impuse limite de 30 de litri la vânzare în timp ce în alte zone restricțiile ajung și la 10-20 de litri/client. La unele stații din Moscova producători precum Lukoil au ajuns să interzică vânzarea în canistre, transmite Știri.md.
În Rusia e penurie de benzine cu cifre octanice ridicate, 92 și 95, din cauza bombardării sistematice a rafinăriilor grav afectate fiind: zona centrală, sudul, regiunea Volga, și Orientul Îndepărtat, în total în 20 regiuni administrative.

De la un fluviu permanent de combustibil auto ce nu seca niciodată alimentând rezervoarele autoturismelor din ochii ruși izvorăsc acum râuri de lacrimi după ce autoritățile au instituit rații de câte 10 litri pentru posesorii de autovehicule personale.
Țara care și-a construit identitatea geopolitică pe baza supremației energetice generată de zăcămintele de țiței și gaze, pe lângă cel militar, trăiește acum umilință istorică fără precedent fiind nevoită să recunoască oficial că nu mai poate face față cererii interne de carburanți lichizi. Distrugerilor provocate de atacurile dronelor ucrainene au paralizat rafinăriile, au scos din funcțiune stațiile de pompare și conductele de transport a combustibililor iar logistica armatei e grav afectată astfel că guvernul de la Moscova a decis să elimine taxele vamale la importul de combustibili până în iunie 2026.

Asta e mărturia publică că dronele ucrainene și sancțiunile occidentale au reușit să paralizeze o parte critică a capacității sale de rafinare iar Rusia, după trei ani și jumătate de război de cotropire, a ajuns o umilă importatoare de benzină și motorină din marele exportator feroce.
Până la 1 octombrie a. c, Rusia își pierduse 38% din capacitatea de rafinare din cauza atacurilor susținute ale dronelor ucrainene asupra unor ținte precum rafinării, depozite de petrol, conducte de petrol și gaze și terminale iar prețurile la benzină au crescut cu peste 45% de la începutul acestui an. Totodată, producția rafinăriilor a scăzut cu 1 milion de tone, deficitul zilnic ajunge acum la 20% (aproximativ 400.000 de tone pe zi) din necesar.
Rosneft nu reușește să gestioneze criza căci reluarea producției în rafinăriile deteriorate (și în unele cazuri aproape distruse) și înlocuirea echipamentelor poate dura chiar ani de zile.
Astfel China va deveni peste câteva zile principalul exportator de benzină și motorină pentru Federația Rusă în speranța că va calma criza internă a combustibilului.
Defenseromania.ro, citând agenția rusă de consultanță Siala, amintește că la 28 septembrie a. c, circa 38% din capacitatea primară de rafinare a petrolului din Rusia era inactivă, reprezentând echivalentul a aproximativ 338.000 de tone pe zi.
Oprirea rafinăriilor a creat un deficit de combustibil de circa 400.000 de tone lunar, adică aproximativ 20% din consumul total iar consecințele se resimt deja în economia Rusiei și implicit în nivelul de trai. Prețurile angro la benzină au sărit cu peste 40% din ianuarie, cu benzina AI-92 ajungând la 73.600 de ruble ($880) pe tonă, iar AI-95 tranzacționându-se la 71.100 de ruble ($850) la 29 septembrie.
[/responsivevoice]