Paloma PETRESCU – Expert în educaţie ■
În perioada marcată de pandemia COVID-19, mare parte a orelor din programul școlar s-au desfășurat la distanță, pe platforme video. Deseori, comunitatea închisă a clasei de elevi în care profesorul se simte confortabil, exercitându-și autoritatea, a devenit una deschisă, ca o fereastră prin care mai privesc și alții – părinți, uneori profesori și ei, frați mai mici sau mai mari, fiecare cu experiențele educaționale personale. Practicile educaționale au devenit de multe ori teme de reflecție sau chiar dialog între unii „actori”. Ați auzit desigur dezbateri despre accesul/lipsa accesului la internet, la tehnologie, despre echitate, incluziune, sau importanța gestionării emoțiilor pentru facilitarea învățării. Sigur, soluționarea unora dintre aceste subiecte nu stă în puterea profesorului; unele dintre acestea au implicații sistemice mari și nu pot fi abordate de un singur cadru didactic. Pot fi formulate totuși câteva lecții învățate până acum din perioada pandemică, asupra cărora profesorii ar trebui să reflecteze, și nu spun că majoritatea nu o fac.
Vă prezint în continuare cinci lecții învățate, care în opinia mea ar putea fi preluate și integrate în practica lzilnică de către facilitatorii de cunoaștere.
- Utilizarea instrumentelor potrivite face diferența
Incertitudinea provocată de pandemie și nevoia de asigurarea condițiilor de sanitate a scos în evidență necesitatea ca școlile să își actualizeze soluțiile tehnologice și a determinat profesorii să învețe și să implementeze instrumente digitale, unii pentru prima dată. Când școlile nu au putut oferi suportul tehnic necesar pentru instruire, atât elevii, cât și profesorii au simțit impactul.
Soluție: Indiferent dacă vă întoarceți la instruirea față în față sau continuați cu un model hibrid, o lecție învățată din pandemie este că a avea instrumente flexibile la dispoziție vă poate ajuta să ușurați povara sarcinii voastre. Unii profesori așteaptă cu nerăbdare să continue utilizarea materialelor digitale în clasă, deoarece pot fi urmăriți live și de cei care se află acasă, în fața propriilor echipamente. Profesorii pot utiliza resurse digitale în direct, în timp ce elevii lucrează în clasă, precum și cei de acasă pot participa simultan.
Practic: la începutul fiecărei săptămâni, planificați și revizuiți de ce veți avea nevoie pentru fiecare lecție și rezervați-vă timp pentru a vă familiariza cu instrumentele de care dispuneți sau despre care ați aflat de la colegi. Faceți o „verificare tehnică” rapidă a instrumentelor pe care urmează să le folosiți înainte de demararea lecției propriu zise.
- Uneori, mai puțin este mai mult
În interacțiunea elevi – profesor, programul zilnic a fost bulversat. Locul orelor tradiționale, față în față a fost luat de învățarea la distanță sau de sistemul hibrid. Profesorii însă au fost tentați să urmărească aceleași obiective ale lecției și să forțeze atingerea tuturor rezultatelor prestabilite pentru un alt context educațional, cel față în față. Neadaptarea pedagogică a învățării în sistem online sau hibrid produce disconfort elevilor, demotivează, conduce la scăderea interesului pentru un concept pe care nu îl înțelege, mutarea atenției pe alte activități, închiderea camerei, abandon.
Soluție: prin concentrarea asupra a ceea ce contează, profesorii vor avea timpul necesar să conducă învățarea, formarea de abilități, atitudini, menținând și stimulând atenția și participarea elevilor; aceasta este o lecție învățată care poate fi avantajoasă și în contextul învățării față în față, în clasă.
Practic: înainte de fiecare lecție, definiți cele mai importante concepte, rezultate și abilități pe care le vizați și concentrați-vă asupra acestora. Stimulați dialogul. Desigur, dacă aveți timp pentru materiale suplimentare, minunat! Dar nu vă faceți griji dacă nu ajungeți la fiecare fișă de lucru sau activitate pe care ați planificat-o.
- Plan de rezervă … întotdeauna
Dacă există un lucru pe care pandemia l-a arătat clar profesorilor, este că lucrurile nu vor merge întotdeauna așa cum era scris în planificarea întocmită la începutul anului școlar, când habar nu avea cineva despre criza pandemică. Profesorii au slăbit controlul și au învățat să fie agili pe măsură ce școlile au fost închise, modelele de instruire s-au schimbat și tehnologia a eșuat ocazional.
Soluție: Fiți întotdeauna flexibili și pregătiți-vă un plan de rezervă.
În cazul unei erori tehnologice accidentale , a lipsei conexiunii la internet sau a unei perturbări neplanificate a instrucțiunilor dvs., construiți un arsenal de activități suplimentare și foi de lucru pentru a menține elevii implicați și să asigurați continuitatea învățării. Pe mail sau WhatsApp puteți trimite fișe de lucru și mesaje referitor la replanificarea întâlnirii online. Dacă aveți câteva resurse pe care le puteți accesa rapid, veți împiedica elevii să se distragă și vă va oferi timp să replanificați următoarea mișcare.
Practic: pregătiți-vă un set de resurse suplimentare – în mod ideal, care poate fi utilizat atât digital, cât și față în față – în fiecare săptămână, la care să puteți apela la nevoie.
- Abordare centrată pe echitate și incluziune
Una dintre cele mai evidente probleme evidențiate de pandemie a fost decalajul, între elevi și între profesori, în privința accesului la digital. Elevii cu acces redus sau inexistent internet și la tehnologie, adesea aparținând populațiilor marginalizate, cum ar fi comunitățile cu venituri mici, au fost foarte afectați. În cazul celor din mediul rural, elevi și profesori, principalul obstacol a fost și este accesul la internet, fără de care, chiar și echipamentele furnizate de Guvern, ONG-uri, autorități locale, sunt de neutilizat eficient. Potrivit „Education Trust”, 42% dintre familiile de culoare și 50% dintre familiile cu venituri mici nu au tehnologia necesară pentru a accesa învățarea online. Vedem acum că aceleași probleme le-au întâmpinat și alte state, mai dezvoltate, cu sisteme de educație pe care le invidiem.
Soluție: Această inechitate nu poate fi rezolvată de profesori, dar, ei sunt cei care trebuie să își formuleze mesajele și să conducă învățarea diferențiat, chiar individualizat, în funcție de preachizițiile fiecărui elev. Pe măsură ce elevii se întorc în clasă, este vital ca profesorii să creeze un mediu de învățare echitabil și incluziv, să evalueze cu scop formativ progresul elevilor și să utilizeze strategiile pedagogice care pot maximiza progresul în învățare.
Practic: reflectați la prestația dvs. în raport cu prezența și participarea elevilor. Regândiți planificarea orelor, dar și abordarea lecției în funcție de contextul în care performați – online sau hibrid. Începeți fiecare oră „luând pulsul” privind starea emoțională a elevilor, problemele cu care se confruntă, asigurați-i de sprijinul dvs. pentru atingerea rezultatelor așteptate și reformulați-vă cerințele orei la situația dată. Profesorii se pot asigura, de asemenea, că fiecare elev este capabil să continue învățarea, adoptând metode de instruire echitabile, folosind și punându-le la dispoziție o varietate de suporturi, inclusiv transcrieri pe videoclipuri, citind instrucțiuni cu voce tare și asistându-i în utilizarea tehnologiei pe cei care este posibil să nu fie familiarizați.
- Calitatea relaționării contează
În contextul învățării online, în ciuda faptului că interacțiunea se face doar printr-un ecran, pandemia aruncă o lumină puternică asupra importanței comunicării și relaționării dintre elevi și profesori. Interacțiunea socială este un factor important care favorizează învățarea durabilă și dezvoltarea abilităților importante de viață.
Foarte posibil mulți elevi au suferit emoțional, fie din cauza stării de sănătate personală sau a familiei, înregistrarea de pierderi a unor oameni apropiați, pentru că nu au reușit să socializeze cu colegii lor în timpul pandemiei.
Soluție: Luați-vă timp în acest an școlar pentru a vă cunoaște cu adevărat elevii și a le oferi ocazia să se cunoască. Una dintre cele mai mari lecții pe care le-am învățat cu toții din pandemie este că relațiile cu elevii, alți profesori, părinți, administrație – și cu tine! – contează.
Practic: „Bugetați-vă” timp suficient în fiecare zi în prima lună a revenirii la școală pentru a cunoaște elevii și a forma conexiuni puternice cu colegii dvs. Îi veți încărca cu gândire pozitivă și atitudine proactivă pe elevi, în eventualitatea altor crize care vor determina închiderea școlilor.