Dan MIHĂESCU ■
Cică după evadarea lui Pinocchio de pe Insula Plăcerilor, acolo e trai neneacă pe banii babachii, adicătelea industria de prostit proştii merge aţă iar la putere sunt măgarii, făpturi omeneşti transformate în patrupede după ce şi-au dovedit caracterul, năravurile şi apucăturile specifice speciei şi întregul ostrov este o înfloritoare onagrocraţie în care se impun cei care tropăie din copită şi zbiară mai tare în vreme ce omuleţii, cei care au pus la cale întreaga metamorfoză, au ajuns voci mute ce se aşează la coadă, intimidate de realitatea belferească.
Privită din afară, întreaga tragicomedie se defăşoară după toate regulile omeneşti, doar că viaţa este mult mai frumoasă căci jupânii onagri, purtătorii samarelor cu bunătăţi le oferă omuleţilor tot cee ce aceştia visează, ba încă de multe ori ceea ce nici prin minte nu le trecuse, că doar pe ei nu-i costă nimic.
De exemplu, ca să-i distreze pe omuleţi, însămăratul mai mare rezonează la o schemă ştiftenschöniană şi cică a bagat un milion de lei la teatru, pentru cheltuieli diverse, bani cu care instituţia plăteşte spectacolele jucate de peste 23 de trupe din ţară şi din judeţul Constanţa, în lunile iulie şi august, sub titulatura Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolului SEAS. Şi iată cum o instituţie publică de spectacole devine agenţie de impresariat artistic, ca să aibă un gheşeft şi teatrele din ţară. Îmi amintesc anii trişti ai comunismului când artiştii Teatrului Liric, ai Teatrului Fantasio şi Teatrului de Stat Constanţa, nu scăpau caşcavalul ăsta din cioc şi jucau pe toate scenele de pe litoral, seară de seară, apoi în luna septembrie artiştii îşi luau concediu… Ei, dar însămăratul judeţean o fi scăpat aspectul ăsta din vedere, mai ales că el pe vremea aia nici nu coborâse încă pe peronul Gării Constanţa, şi pe urmă este prins tare cu creşterea bunăstării, a lor, a onegrilor, dar şi a omuleţilor drept pentru care face şi el un spital judeţean nou, căci alea făcute de predecesori au expirat… Ah, a mai zis ceva şi asta cred, că actualul spital judeţean vechi de 53 de ani va fi demolat…după edificarea noii unităţi medicale, concepută pe sistem pavilionar…
Bietul de el, mi s-a făcut milă când mi-am dat seama ce povară are de dus, asta după ce se apucase să construiască şi teatru pentru copii şi tineret…Om să fii şi nu rezişti, darămite…
Dincolo, însămăratul de la municipiu e şi mai generos cu omuleţii. Dacă onagrul de la judeţ a băgat 1 milion de lei pentru 39 de spectacole jucate timp de două luni, ăstălalt pune la bătaie 400. 000 de lei pentru trei spectacole (15 iulie 2022 – Opera Carmen; 16 iulie 2022 Opera Barbierul din Sevilla iar pe 17 iulie 2022 – Opera Nabucco) oferite gratuit publicului, în Piaţa Ovidiu din Constanţa, sub titulatura Festivalul Internațional de Operă „Opera Maris”, ediţia a I-a. Şi asta pe când la Constanţa, la sfârşitul toamnei, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski, se va desfăşura ce-a de-a 48-a ediţie a Festivalul Internațional al Muzicii și Dansului, cel mai longeviv festival anual de profil din România, care a debutat aici în 1975, la inițial cu titulatura de Festival al Muzicii de Operă și Balet, apoi Luna Muzicii de Operă și Balet. Despre acest eveniment cultural cu pedigree, managerul instituţiei, soprana Daniela Vlădescu, mi-a mărturisit, spre exemplu, că anul trecut a reuşit cu mari sacrificii financiare susţinute din bugetul propriu, să programeze doar 11 spectacole pe care le-a jucat între 6 noiembrie şi 5 decembrie, cu casa închisă, în plină pandemie, cheltuind mai puţin de 400.000 de lei.
Ei dar ce să-i ceri şi ăstuilalt să ştie despre tradiţiile culturale constănţene pe când el probabil încă se tolănea la soare pe câmpurile Istriei. O fi scăpat din vedere unele amănunte preocupat de imaginea de ansamblu pe când era ocupat cu reconstrucţia din temelii Stadionul Gheorghe Hagi, cu 15.000 de locuri. Başca un complex sportiv de cinci stele cu două arene de tenis şi alte patru terenuri de antrenament, mai mici (ca să ajungă la toţi), centru administrativ şi locuri de cazare plus spații de pregătire și de recuperare. Şi pentru că terminase de edificat şi Sala Polivalentă de 5.000 de locuri finanţat de CNI din 2018 cu 67.913.330,34 lei (TVA, cote și taxe incluse), a plusat şi cu un bazin olimpic după victoriile lui David Popovici la Mondialele de Nataţie, oferit electoral constănţenilor în avans, ca toate cele, căci gura-i slobodă.
Ah, era să fiu nedrept şi să omit îmbogăţirea zestrei edilitar-culturală a municipiului prin achiziţionarea direct de la proprietari a edificului Casa D’Italia – fosta Casa de Cultură a Tineretului, până în 1989 şi a Grădinii de vară Tomis, din Parcul Arheologic şi înlocuirea spitalului, incendiat din indolenţă, cu altul mai falnic şi mai frumos.