Acasă Cronica “Má Dame” de Constanţa – un eveniment unic pe scena lirică românească

“Má Dame” de Constanţa – un eveniment unic pe scena lirică românească

6038
0

Luigi FRIGIOIU  ■

Stilul muzical baroc marchează o etapă importantă din istoria muzicii clasice, o epocă în care compozitorii și interpreții au fost tributari unei “ornamentaţii” muzicale mult elaborate, ba chiar au realizat modificări în notația muzicală și au dezvoltat noi tehnici instrumentale.

Muzica barocă a dezvoltat dimensiunea, diversitatea și complexitatea ansamblurilor instrumentale. Tot atunci s-au dezvoltat genuri muzicale, ca: opera, cantata, oratoriul, concertul, sonata.

Duminică, 21 mai, în foaierul Teatrului Naţional de Operă şi Balet (TNOB) Oleg Danovski, din Constanţa, s-a desfășurat unul din cel mai speciale evenimente la care am participat în ultima perioadă. “Ma dame” – o vizită artistică la curtea lui Ludovic al XIV-lea – Regele Soare, Le Roi Soleil – cel care în Franța a avut o domnie impresionantă de 72 ani (1643-1715)! O epocă înfloritoare, spectaculoasă, cu intrigi politice și amoroase, în care dezvoltarea artelor a avut un rol principal. Din start, un astfel de demers e o idee îndrăzneață, o aventură artistică din care a rezultat un spectacol unic, realizat în mod eclatant.

Am urmărit un concert de muzică baroc, bijuterii muzicale stil baroc, în concepție originală a doamnei Nora Beneș. Despre soprana Nora Beneș putem spune, doar, că e un artist special. Cei care o cunosc știu de ce. Iar cei care au descoperit-o cu ocazia concertului sunt invitați să mai participe la astfel de evenimente.

Evenimentul lyric s-a consumat la superlativ: muzica (cu arii absolut minunate, din creația compozitorilor Handel, Bach, Vivaldi, Monteverdi), interpretarea (soliști, cvartet, clavecin, balerin ), decorul, ținuta, costumele.

Pe cărările Grădinilor Tuileries ale Parisului am fost însoțiți de: soprana Nora Beneș, mezzosoprana Gabriela Dobre și cvartetul Pontica format din Ioana Crudu (vioară), Dumitru Porcescu (vioară), Simion Crudu (viola), Anca Scarlat (violoncel). Muzica clavecinului fermecat al Nataliei Gribinic ne-a acompaniat pașii, în timp ce, simpaticul dansator Mihai Pâslaru ne binedispunea cu coregrafia sa amuzantă. Ghidul întregii promenade a fost sensibila actrița, Luciana Crudu, prezentatoarea showlui.

Entuziasmat, publicul numeros a aplaudat îndelung. Felicitări tuturor! Un eveniment demn de marile scene ale lumii pe care iubitorii noștri de muzică au privilegiul să-l urmărească în Constanța.“C’est magnifique!”, ar fi exclamat Le Roi Soleil, dacă ar fi fost prezent în foaierul TNOB Oleg Danovski. Așteptăm cu interes reprezentația extinsă în sala mare a teatrului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.