Acasă Educaţie Reformă sau ghicit în stele?

Reformă sau ghicit în stele?

17112
0
Gerd Altmann/Pixabay
Gerd Altmann/Pixabay

Paloma PETRESCU  ■

Învățământul din România este în cea mai fericită conjunctură a istoriei sale, spune pseudo-astrologul Nicolae Ciucă.

Reformă autentică? Reformă profundă? Oare pe ce se bazează încrederea lui Nicolae Ciucă? O fi despre conjunctura astrală? Puțin probabil și asta, date fiind conflictele din coaliția de guvernare, pe care, cu toate încercările de disimulare, le vedem cu toții.

Eu aș zice că din contră, învățământul, la nivel național este în mare degringoladă, iar asta se răsfrânge direct asupra fiecărui individ participant la procesul de educație și a educației naționale în sine.

Ne aflăm în a VII-a săptămână de școală și ne apropiem de prima vacanță inter-modulară din anul școlar 2023 – 2024. Dacă însă ne uităm către câteva aspecte, ne putem ușor păcăli pentru că:

  • Încă sunt școli în proces de reabilitare, de exemplul Liceul Teoretic Decebal, din Constanța.
  • Multe metodologii întârziate, neclare, ca de exemplu cea referitoare la acordarea de burse de merit elevilor, astfel că cei proaspăt intrați în clasa a IX-a pot primi bursă de merit chiar dacă au fost admiși la liceu cu notă sub 5,00 la evaluarea națională. Care o fi meritul?
  • Transport elevi – neorganizat din timp, abia în 08.09.2023 a fost emisă HG referitoare la gratuitatea transportului elevilor, adică vineri, înainte de ziua de luni când a fost prima zi de școală pentru elevi. Transportatorii de unde să știe? La Centrul școlar pentru educație incluzivă Brădet, din Brașov, profesorii și personalul nedidactic au transportat elevii din zonele arondate, cu mașinile personale, timp de 2 săptămâni.
  • Profesori insuficienți chiar și la începutul lunii octombrie
  • Număr în creștere de cadre didactice necalificate
  • Reorganizare netransparentă și după ureche a rețelei școlare, în stil pompieristic, datorită planului de școlarizare aprobat fără atentă analiză de oportunitate; de exemplu tot în Constanța
  • Manuale periculos de deteriorate
  • Reorganizare instituțională a Inspectoratelor școlare județene conform art. 116 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Ce spuneți? Vorbim despre alinierea favorabilă a astrelor, ca să aflăm că este „cea mai fericită conjunctură pentru educație” sau vorbim despre o mare grabă de aprobare și punere în aplicare a noii legi a educației?

Nu mai contează dacă legea e deficitară, deși este! Apropos, deja a suferit o primă modificare, la nicio lună de la publicarea în Monitorul oficial.

O fi despre alegerile de anul viitor? O fi din motive de orgolii? Poate orgoliul Președintelui de a bifa în ultimul său an de mandat „reforma profundă” a educației? Cu ce preț însă? Merită România acest preț?

Schimbări de mare anvergură se realizează în timp real, în timp ce deja elevii sunt la școală, au nevoie de prezența și intervenția profesorilor lor, dar … ei sunt foarte ocupați cu aspecte administrative, iar când se termină orele, firesc, pleacă spre casele și familiile lor.

Conform prevederilor Legii învățământului preuniversitar 198/2023, în curând intră în vigoare prevederile art. 111,

(1) Se înființează Direcțiile Județene de Învățământ Preuniversitar/Direcția Municipiului București de Învățământ Preuniversitar, ca servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educației, cu personalitate juridică, prin reorganizarea Inspectoratelor Școlare Județene/Municipiului București.

(2) Structura organizatorică a DJIP/DMBIP este aprobată prin ordin al ministrului educației. Posturile sunt prevăzute, în condițiile legii, pentru personalul de conducere, îndrumare și control, personal didactic auxiliar și personal administrativ.

(3) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, se face încadrarea personalului în numărul maxim de posturi aprobat și în noua structură organizatorică, cu respectarea condițiilor prevăzute de legislația în vigoare pentru fiecare categorie de personal.

Precum și ARACIIP:

Art. 112

(1) Se înființează Agenția Română pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar, denumită în continuare ARACIIP, instituție publică de interes național, cu personalitate juridică, aflată în coordonarea Ministerului Educației, prin reorganizarea Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, care se desființează, și prin preluarea atribuțiilor de inspecție generală și inspecție tematică de la inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București.

(2) Sediul, structura organizatorică și regulamentul de funcționare ale ARACIIP și ale birourilor județene ARACIIP, numite în continuare BJ-ARACIIP se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației. ARACIIP este condusă de un președinte, ales de către consiliul ARACIIP pentru un mandat de 4 ani.

Această reorganizare trebuie făcută concomitent, adică simultan, ca să fie mai clar. De ce? Simplu, Birourile județene ARACIIP vor prelua de la inspectoratele școlare județene atribuțiile legate de inspecția școlară, instrumentul foarte necesar pentru monitorizarea asigurării calității educației ( art. 112, m, n, o), participă la elaborarea standardelor de calitate, fac evaluare externă … , își dau cu părerea despre cariera didactică și altele. În opinia mea s-a terminat cu evaluarea externă, care asigura obiectivitatea procesului de evaluare instituțională și elimina conflictele de interes, atitudinile partizane, nepotismele.

Acum să vedeți bulibășeală! E evident și perfect justificabil că în această perioadă toată atenția celor care acum sunt responsabili cu gestionarea administrativă și metodologică a educației vor fi preocupați până peste poate de aceste reorganizări – state de funcții, schimbări de personal, alegeri de șefi ai DJIP, ai BJ ARACIIP … cine să se mai uite către parcursul materiei la clase, nevoile elevilor, problemele personalului didactic, ale directorilor de unități școlare…cine să se mai ocupe de monitorizare și control? Toată atenția va fi acordată jocurilor de culise, în primul rând celor politice, că, de! Vin alegerile și partidele își pregătesc terenul, cât mai prietenos, favorabil lor, dar nu și în interesul educației. astrele nu s-au aliniat corespunzător, așa cum aștepta Nicole Ciucă!

Ce bine ar fi fost ca toate aceste modificări ample să fie făcute cu meticulozitate, printr-un management instituțional eficient, cu planuri operaționale întemeiate și cu atenția pe interesul superior al copilului, așa cum de multe ori s-a vehiculat. Cum să convingi publicul că Educația este prioritate națională, când gândești atât de încâlcit? E clar că astrele nu s-au aliniat corespunzător, așa cum aștepta Nicole Ciucă!

Voi reveni când vor fi publice regulamentele de organizare a CJIP, respectiv BJ-ARACIIP, pentru că așa cum intuiți, încă nu sunt prezentate în dezbatere publică.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.