Acasă PAMFLET “Poa’ să vină ploaia, mă duc la Mamaia”

“Poa’ să vină ploaia, mă duc la Mamaia”

16710
0

Luigi FRIGIOIU  ■

Cum era de așteptat, “2023” a fost un sezon dezastruos pentru turismul estival. Mamaia și-a întâmpinat vizitatorii cu brațele deschise. Brațele de macarale, evident! Pentru că, în mod ilegal, șantierele din stațiune și-au continuat activitatea nestingherite. Prețuri astronomice, serviciile de o calitate sub nivelul Mării Negre, mizeria și japcă sunt coordonatele între care s-a derulat vacanța 2023. Autoritățile locale au considerat însă că realitățile noastre turistice trebuie promovate, ca să se convingă toată Europa ce dezastru este în România, în general, și în Constanța, în special.
Ca urmare, Consiliul Județean Constanța (CJC), Primăria, OMD (Organizația de Managment a Destinației Turistice) Constanța și Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu și-au dat mâna și au trimis o delegație de ageamii la Londra, ca să mai toace niște bani publici. Se termină anul și e păcat ca banii să rămână necheltuiți. Comunicatul oficial CJC spune că Târgul de Turism World Travel Market – Londra 2023 a reprezentat o oportunitate semnificativă pentru promovarea județului Constanța și pentru dezvoltarea de noi colaborări în industria turismului la nivel global. Oare?

De ani de zile, ne-am convins că CJC și Primăria Constanța colcăie de angajați habarniști în problemele județului și orașului. OMD e doar o căpușă care îi suge pe constănțeni, făcând același lucru cu bugetul local și județean. Iar Aeroportul din Mihail Kogălniceanu pare mai degrabă că așteaptă atacul Grupului Wagner al lui Prigojin și al organizației Hamas decât vizita potențialilor turiști.


Delegația noastră a fost condusă de omniprezentul George Măndilă, și el, paralel cu activitatea turistică pentru că e filozof de meserie! De fapt, Măndelu, încă, nu a reușit să-și explice principala sa problemă existențială și gnoseologică: “ce căuta în Primărie și ce caută în CJC?”. Iar tot mai mulți susțin că Băse avea dreptate când a spus: “decât un filozof supărăcios, mai bine un măgar sănătos“.  
Vom încerca să traducem în limbajul realității din teren savantul comunicat al CJC despre plimbarea londoneză, pe banii noștri, a lipitorilor sale.

Consiliul Județean Constanța a transmis: “În cele trei zile ale celui mai important eveniment din turism, delegația CJC a interacționat cu un public vast și cu profesioniștii din industria turismului. Cu această ocazie au fost oferite vizitatorilor târgului de la Londra informații detaliate despre ofertele turistice ale județului și s-au discutat posibile colaborări cu alți actori din industrie.
Așadar, în epoca digitalizării și globalizării, delegația Constanței oferă informații pe tarabă, ca la piață. Aceste date nu puteau fi transmise prin on-line? Era necesar să meargă o turmă de așa-ziși reprezentanți CJC, pe bani publici? Iar în ceea ce privește posibile colaborări cu actori din industrie, probabil, e vorba de industria filmelor XXX, pentru că, doar turismul sexual cunoaște o evidentă dezvoltare pe litoral. Mai ales, în parcările de TIR-uri.

CJC: “Diversitatea rutelor cultural-turistice, frumusețea și bogăția patrimoniului cultural, potențialul turismului balneo și de aventură din județul Constanța, s-au aflat printre atracțiile principale și în atenția numeroșilor operatori și investitori în domeniu, care au vizitat standul nostru”.
Ha, ha, ha! Dar, nici, măcar, de glumă nu e bună. Patrimoniul cultural a fost distrus. Clădirile teatrelor sunt nefuncționale, teatrele de vară și grădinile-cinematograf au devenit platforme de gunoi și WC-uri publice. Vestigiile arheologice au fost încărcate cu excavatorul și aruncate cu basculantele. În locul lor, lângă statuia Lupoaica, clanul Bucă-ovală a ridicat stâne cipănești cu multe etaje.
Sigurul adevăr din interminabila frază e că județul Constanța are potențial de aventură. Rutele din județ sunt, de fapt, niște “Road Roller coaster”. Pe orice drum, șoferii sunt obligați să slalomeze printre gropi, țevi și utilaje lăsate nesupravegheate și nesemnalizate. Trebuie să ai îndemânarea unui pilot de Formula1 ca să te întorci cu mașina întreagă acasă.

CJC: “Ruta vinului – Pe urmele lui Dionysos între Dunăre și Marea Neagră – s-a bucurat de aprecierea celor care au  degustat cele mai apreciate vinuri produse în podgoriile dobrogene”.
O altă variantă a proiectul a fost: “Pe urmele lui Mihai Lupu între podgoriile din Podul Iloaiei și varza artizanală murată din pivnița de pe strada Sulmona” Președintele CJC e cunoscut ca mare degustător. Însă, fiind un lup singuratic ce umblă pe mai multe cărări, dacă o luau pe urmele lui, turiștii s-ar fi rătăcit cu siguranță. Așa că s-a ales numele zeului grec al vinului, Dionysos.

În încheiere, CJC mai aruncă o manglă care îngheață marea, deși temperaturile sunt ridicate: “Participarea delegației CJC la Târgul World Travel Market de la Londra a fost un real succes și a demonstrat, încă o dată, angajamentul nostru în promovarea județului Constanța și identificarea de noi oportunități pentru dezvoltarea turismului în regiune. Suntem hotărâți să atragem cât mai mulți turiști străini și să dezvoltăm noi strategii și inițiative pentru a maximiza potențialul turistic regiunii”. 
Oare reprezentanții CJC nu știu că turismul a devenit, demult, activitate privată? S-a transformat Consiliul Județean în Agenție de publicitate pentru agenții privați Horeca? Nu știu eventualii turiști europeni unde se află România, Constanța, Mamaia? Trebuia să le explice “Ceata lui Pițigoi-Măndelu”? Nu cumva treaba Consiliului Județean e să asigure infrastructura și buna funcționare a instituțiilor cultural-turistice din subordine?
Dacă tot se ocupă de publicitate, CJC ar trebui să aleagă și Imnul stațiunii. Potrivit ar fi hitul lui Nicolae Guță “Poa’ să vină ploaia, mă duc la Mamaia”. În care “mamaia” e bunica lui Guță, o simpatică bătrânică, ușor alcoolizată, de la țară.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.