Acasă Educaţie Leadership-ul se învață, dar calitățile și dedicarea le ai sau nu

Leadership-ul se învață, dar calitățile și dedicarea le ai sau nu

14567
0

  Paloma PETRESCU ■

Motto: „Scopul adevăratei educații este inteligența și caracterul.” Martin Luther King Jr.

Zilele trecute a avut loc Ziua Porților Deschise a unei unități de învățământ special, din sistemul public de învățământ din România, în județul Brașov, mai exact Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă “Brădet”, aflat în municipiul Săcele.

M-au inspirat pentru inițiativa de a scrie despre acest eveniment, niște fotografii și un mesaj scurt, dar plin de semnificații afectiv-emoționale din partea directorului, Florian Fekete. Erau prezentate niște inițiative curajoase, în opinia mea, care prezentau activități extra-curriculare, foarte inspirate pentru componenta non-formală a educației. Se știe că educația non-formală și cea informală sunt componente valoroase ale educației.

L-am contactat pe directorul Florian Fekete, iar răspunsul la solicitarea mea de a discuta pe îndelete despre eveniment a fost acceptată. Ne-am întâlnit prin platforma ZOOM, pentru a discuta despre Ziua Porților Deschise a C.Ş.E.I “Brădet” – Săcele, desfășurată în data de 11 iunie 2024.

P.P: Cine sunteți dvs, Florian Fekete?

F.F.: Sunt licențiat în “Pedagogie”, la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, din cadrul Universității de stat “Transilvania” din Brașov și am absolvit masteratul “Psihologie Educațională. Consiliere școlară și vocațională”, din cadrul aceleași universități. Am o experiență la catedra de 12 ani, sunt în curs de a obține gradul didactic I și sunt profesor logoped, titular în învățământ. Începând cu acest an școlar, 2023-2024, sunt directorul școlii C.Ş.E.I. “Brădet”, Săcele. Vă mulțumesc pentru interesul manifestat de dvs., ne-am bucura să vă avem în vizită la noi la școală.

P.P: Mulțumesc pentru invitație, eu o iau în serios, voi veni să văd și la firul ierbii activități ca cele derulate în cadrul evenimentului din 11 iunie 2024.

Sunt destul de singulare aceste inițiative în învățământul special și dacă există, nu ajung să fie cunoscute de publicul larg, atât cât ar trebui, în opinia mea. Eu am aflat de acest eveniment prin promovarea pe care ați făcut-o în spațiul online.

P.P: Care ar fi, pe scurt, imaginea școlii pe care o conduceți, referindu-vă și la serviciile oferite beneficiarilor. Cine sunt ei, beneficiarii?

  • F: C.Ș.E.I Brădet funcționează din anul 1978, fiind prima unitate de învățământ pentru elevii cu deficiență mintală din județul Brașov. La început a avut filiale în localitățile Victoria, Făgăraș și Brașov, care , mai apoi, s-au transformat în unități de sine stătătoare, cu personalitate juridică. Până în anul 2000, Centrul școlar Brădet a funcționat ca scoală specială cu internat, iar începând cu octombrie 2000, administrarea internatului și celelalte sectoare de activitate au trecut în administrarea Direcției pentru Protecția Copilului (actualul D.G.A.S.P.C.).

Serviciile pe care le oferim sunt adresate elevilor cu cerințe educaționale speciale. Pentru acești copii/elevi, CJRAE[1] Brașov decide că, spre binele lor, cel mai potrivit este învățământul special pentru a beneficia de o abordare educațională și terapeutică centrată pe nevoile lor. În centrul nostru educațional funcționează două forme de școlarizare: cu frecvență fizică, în școală, precum și școlarizare la domiciliu, pentru cei nedeplasabili. In plus, avem un număr de aproximativ 320 de elevi  integrați în învățământul de masă, în unitățile școlare aflate în Săcele și în localitățile limitrofe.

Începând cu 2023, când a intrat în vigoare Legea Învățământului Preuniversitar 198/2023, unitatea noastră efectuează școlarizare și pentru persoanele private de libertate, aflate în Penitenciarul Codlea, pentru nivelul învățământului obligatoriu.

Pe scurt, serviciile oferite sunt:  

  • educație specială și specializată în funcție de deficiențele copiilor;
  • compensare prin terapii specifice pentru elevii cu dificultăți de învățare, dificultăți de dezvoltare;
  • evaluare psihologică, diagnosticare, consiliere școlară şi profesională;
  • informare și consiliere pentru părinți și cadre didactice;
  • asistență educațională și terapeutică recuperatorie pentru elevii cu CES integrați în unitățile de învățământ de masă;
  • servicii educaționale și terapeutice de tipul “școlarizare la domiciliu”
  • cursuri de școlarizare pentru formele de învățământ obligatoriu pentru persoanele private de libertate.

P.P.: A fost o inițiativă curajoasă aceea de a organiza, chiar din primul an de mandat ca director, a unui eveniment de anvergură, Ziua Porților Deschise. Ce v-a mânat în luptă?

F.F: Lucrez în această școală de 10 ani, în alți doi ani am lucrat în două școli gimnaziale, iar în paralel, am lucrat în două proiecte europene, de tip POSDRU, în domeniul educației și am colaborat cu fundații și organizații internaționale. Nu m-am limitat la atât, am participat la numeroase cursuri de formare continuă și de perfecționare, inclusiv am beneficiat în mobilități Erasmus+.

În toți acești ani, am înțeles că școala nu trebuie separată de comunitate, pentru că ea este chiar parte din aceasta. Am învățat că dacă școala reușește să se apropie de familie și comunitate, școala și elevii au doar de câștigat. Am vrut să pun în practică ce am învățat, altfel, de  ce să înveți dacă nu folosești ceea ce știi?

De aceea, în septembrie 2023, în proiectele manageriale pe care le-am elaborat ca director (prin planul managerial și operațional) am inclus activități extra-curriculare noi până în acel moment, astfel încât școala să fie deschisă către comunitate, iar un proiect dintre acestea este chiar Ziua Porților Deschise a C.Ş.E.I. “Brădet”, pe care mai apoi, l-am inclus în Calendarul Activităților Educative Județene la I.Ş.J. BV.

P. P: Ne puteți da câteva exemple de activități implementate în anul școlar 2023 – 2024?

F.F: Da, sigur. Poate nu voi fi foarte exact acum, dar vă aștept în vizită pentru mai multe detalii: Între activitățile implementate mie mi s-au părut de mare relevanță următoarele:

  • întrevederi cu toți directorii unităților de învățământ gimnazial de masă, cu care lucrăm de mulți ani prin intermediul profesorilor itineranți și de sprijin;
  • întâlnire la școala noastră cu dl Radu Szekely – fost secretar de stat la Ministerul Educației, ocazie cu care am discutat probleme specifice învățământului special, inclusiv în privința beneficiilor incluziunii educaționale;
  • organizarea de ateliere creative cu ocazia Zilei Internaționale a Femeii, în care mamele elevilor au fost invitate în școală și sărbătorite.
  • în cadrul Programelor Naționale “Școala Altfel” și “Săptămâna Verde” s-a colaborat cu școli integratoare, asociații și instituții publice și private, pentru ca experiențele de învățare să fie cât mai diverse, atractive și utile pentru toți elevii participanți și nu în ultimul rând, pentru a elimina câteva prejudecăți existente față de “școala specială” și față de “elevul cu deficienţă mintală”.
  • în cadrul unui schimb de experiențe, am fost gazde a peste șaptezeci de cadre didactice de la Școala Gimnazială Specială Târgoviște apoi am vizitat elevi aflați în forma de educație “școlarizare la domiciliu”.

Împreună cu colegii mei, am promovat școala noastră în mediul academic, studenților de la specializarea “Psihopedagogie Specială”, din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea “Transilvania” din Brașov. Ca să închei, era firesc ca la sfârșitul acestui maraton să realizăm Ziua Porților Deschise, în care să prezentăm activitățile noastre, ca să știe întreaga comunitate cu ce ne ocupăm și cât de bucuroși suntem pentru rezultatele unora dintre elevii noștri și de sprijinul comunității.

P.P.: Ne puteți spune mai exact în ce a constat Ziua Porților Deschise, ce ați organizat și cum s-a desfășurat?

F.F.: Consider că Ziua Porților Deschise este momentul în care se efectuează bilanțul anului școlar care se încheie, se reflectează la rezultatele serviciilor noastre și a impactului pozitiv pe care școala îl are asupra familiei și copilului, în vederea educării și a recuperării; se stabilesc noi obiective, iar toate acestea sunt făcute, într-un mod prietenos, în prezența beneficiarilor direcți și indirecți ai educației oferite (elevi și părinți), viitori posibili elevi, reprezentanți ai unităților de învățământ partenere și reprezentanți ai instituțiilor colaboratoare (Inspectoratul Școlar Județean Brașov, Consiliul Județean Brașov, C.J.R.A.E., Sindicatul Învățământ Preuniversitar Diaconu Coresi, D.G.S.P.C., Penitenciarul Codlea, Complexul de Servicii Săcele-Brădet) asociații, firme și persoane interesate de educație.

Cred că ne-au călcat pragul școlii, în cele două ore jumătate de program, în jur de 100 de persoane. Am fost mândri, cu atât mai mult cu cât am făcut invitații, dar nu am insistat în nicio direcție.

Participanții au vizitat școala și au asistat la momente de lecție. Apoi, participanții au fost martorii unui moment artistic al grupului de elevi ai Liceului Teoretic “George Moroianu” din Săcele.

Momentul cel mai plin de valoare pentru noi, a fost reprezentat de cele 9 ateliere realizate, în sincron, la care au participat toți copiii prezenți, între care au fost voluntari, elevi cu C.E.S. de la alte școli, posibili viitori elevi și elevii noștri, inclusiv cei instituționalizați, precum și cei școlarizați la domiciliu. Atelierele au fost realizate de profesorii școlii, fiecare în domeniul său de expertiză (pictură, abilitare manuală, activități sportive, terapie ocupațională, consiliere, logopedie, kinetoterapie). Un alt aspect important al acestui eveniment este faptul că părinții și invitații au putut interacționa direct și nemijlocit cu elevii școlii și cu cadrele didactice. Au pus întrebări, s-au formulat răspunsuri.

Ne-am așteptat oaspeții cu o expoziție de fotografii care a prezentat „filmul” acestui an școlar încheiat, un corp de fluture la care copiii se așezau în mijlocul aripilor pentru a fi fotografiați, având astfel un suvenir de la această sărbătoare și de asemenea, un frumos panou cu flori de hârtie, realizate de elevi, în care era scris “Bine ați venit!”. Au fost distribuite broșuri despre școala pentru adulți și stegulețe realizate pentru acest eveniment, pentru copii.

P.P: Care a fost cea mai mare provocare cu care v-ați confruntat, în calitatea de director, în acest prim an de mandat?

F.F: La preluarea mandatului atmosfera din școală era destul de tensionată, așteptările tuturor erau mari, dar chiar și în acest context am acordat prioritate copiilor și nu stării de bine a adulților. Cea mai mare provocare a fost rezolvarea transportului elevilor noștri la și de la școală, responsabilitate pe care nu o poate gestiona în totalitate școala. Am avut sprijinul unor colegi în primele trei săptămâni care au făcut transportul elevilor cu mașinile personale, am avut sprijinul Inspectoratului Școlar, dar și al Primăriei Municipiului Săcele. S-a rezolvat problema transportului și acesta a fost un moment în care mi-am spus: „vezi? Nu se poate să nu se poată, dacă chiar vrei”.

P.P: Care a fost cea mai mare realizare a directorului Florian Fekete, în primul an de mandat de director?

F.F: Fără tăgadă, coeziunea echipei este o mare realizare. Acum pot spune că există în școala noastră o adevărată comunitate de învățare și practică, o permanentă împărtășire de practici profesionale.

P.P: Care este acțiunea „cea mai specială” pe care o veți organiza în anul școlar următor?

F.F: Dacă voi mai fi director în anul școlar 2024/2025, cu siguranță voi vrea să organizăm Ziua Porților Deschise, poate chiar pe parcursul a două zile, în care să ne îngrijim și de organizarea unor ateliere tematice dedicate profesorilor, pe teme de interes în educația mileniului III. Avem de învățat permanent, trebuie să ne adaptăm intervențiile la realitatea în care trăim, dincolo de ce am învățat din cărți.

Vreau să organizăm premierea elevilor noștri, în oricare formă de învățământ sunt ei cuprinși, pentru rezultatele și progresul lor în a deveni oameni buni, demni de comunitatea din care provin. Am inițiat deja, în această lună un eveniment de premiere la nivelul școlii, dar anul viitor va fi mai amplu; vom căuta sprijin financiar și nu numai, la agenți economici, asociații cu care suntem în contact.

De altfel, în perioada 01-12 iulie 2024, organizăm două tabere școlare rurale, pentru elevii noștri din ciclul gimnazial, respectiv primar, în parteneriat cu Fundația Tabaluga din Roadeș, comuna Bunești, județul Brașov. Fundația ne ajută cu cazarea și spațiile pentru activități, iar Consiliul județean ne sprijină cu transportul elevilor, însoțiți de profesori, conform legii. În privința activităților specifice taberei pentru elevi, avem sprijinul Universității “Transilvania” din Brașov, care a inclus activitatea rurală în alianța de universități UNITA-Universitas Montium, astfel că vom beneficia de voluntari din universități europene.

P.P: Vă mulțumesc pentru timpul acordat, domnule director, vă felicit pentru dedicare și vă urez succes și idei multe.

F.F: Vă mulțumesc și eu pentru interesul dvs., dar să știți că eu vă aștept în vizită la C.S.E.I. Brădet.


[1] CJRAE – Centru Județean de Resurse și Asistență Educațională

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.