Corina-Mihaela APOSTOLEANU ■
Autoarea Marina Cușa a realizat de multă vreme o deplină armonie între activitatea de profesor de limba și literatura română și aceea de scriitor și critic literar. De bună seamă, cărțile pe care le-a publicat: „Poemele mature” (versuri, 2009), „Întâlnire virtuală (roman, 2012), „Grădina japoneză” (haiku, tanka, renku, haibun, 2017), „Orizontul cărților”(vol I, 2016 și vol II, 2021) demonstrează că autoarea a reușit să treacă de partea cealaltă a catedrei și să „pactizeze” cu literatura, în modul cel mai firesc, dincolo de obișnuința de a privi textele prin ochii aceluia care trebuie să o analizeze. După cum spune și în Cuvântul înainte al volumului II al „Orizonturilor literare”, volum de critică literară, asemenea primului cu același titlu, Marina Cușa s-a concentrat asupra literaturii publicate în spațiul dobrogean, considerând că prin gestul său „face dreptate” autorilor care nu ar trebui să resimtă în nici un fel că efortul lor publicistic este mai puțin vizibil decât al scriitorilor din alte spații culturale. Evident că Marina Cușa nu s-a putut ocupa exhaustiv de toate cărțile publicate la Constanța sau Tulcea, dar alegerile sale au punctat evoluția literaturii dobrogene, pe mai multe direcții. Mai mult, în carte se regăsesc și câteva nume de autori a căror prezență are legătură cu atașamentul acestora față de provincia dintre Dunăre și Mare sau care, de-a lungul timpului au publicat în reviste dobrogene, cu toate că nu locuiesc efectiv în spațiul dobrogean.
Desigur, alegerile Marinei Cușa au ca bază afinitatea cu volumele discutate, precum și dorința de a evidenția modalitățile de scriere extrem de variate. Empatia cu textele pe care el comentează reprezintă unul dintre elementele de bază ale demersului critic și, în mod cert, aceasta se află la originea judecăților de valoare existente în volum. De-a lungul timpului, Marina Cușa a publicat o serie de intervenții critice în reviste literare și culturale și, astfel, cartea de față aduce împreună texte la care probabil autorii cărților, dar și cititorii ar fi avut acces mai greu, publicațiile fiind răspândite în toată țara. De remarcat este faptul că autoarea publică mult, și se află într-un permanent schimb de idei cu generațiile contemporane de scriitori și critici literari.
Exercițiul îndelungat al lecturilor, în dubla sa ipostază de profesor și de critic, interesat deopotrivă de fenomenele culturale universale, naționale și, respectiv, locale, o determină pe Marina Cușa să realizeze o selecție a textelor analizate.
Scriitorii ale căror cărți sunt citite de Marina Cușa aparțin diferitelor generații de prozatori, romancieri, poeți și unor stiluri la fel de variate. Unii dintre autori se concentrează pe spațiul dobrogean, în timp ce alții scriu literatură, extinzând orizontul literaturii către lumea întreagă. De altfel, cuvântul „orizont” din titlul cărții sugerează linia imaginară dintre pământ și cer, dintre real și imaginar, așa cum se întâmplă și cu literatura. Poezia și proza sunt citite cu aceeași atenție și minuțiozitate, cu intenția de a descoperi particularitățile fiecărui stil literar, în parte. Marina Cușa trimite și scrierile literare în comentarii și se referă la curentele literare și la apartenența textelor la acestea. Unii dintre autorii din volum merg și ei în direcția criticii literare, în completarea literaturii propriu-zise, astfel că, asemenea autoarei, exprimă diferite valențe ale creativității lor. Autoarea nu lasă la o parte nici publicațiile literare, între care se oprește la revista de haiku, „Albatros”, poate și din motivul că a scris texte de influență japoneză. Demersul de a pune în valoare patrimoniul literar dobrogean, prin intermediul volumului publicat de Biblioteca Județeană „Ioan N. Roman” Constanța este punctat de către Marina Cușa printr-un text de omagiere a autorilor generației interbelice.
Ar fi destul de dificil să ne oprim la un text critic sau altul, fiindcă am putea nedreptăți autorii comentați în volum. Iată de ce vom adăuga că fiecare dintre textele respective sunt de folos unei analize consistente și pertinente a activității literare a autorilor respectivi și a literaturii din spațiul dobrogean. Titlurile eseurilor critice sunt bine alese, în raportul acestora cu textele pe care le comentează.
În mod cert, atașamentul de literatură și lectură au condus-o pe scriitoarea Marina Cușa spre Orizontul cărților, într-un demers autentic de critică literară, despre care, avem certitudinea că nu se va opri la acest volum.