Acasă Educaţie Când nu freacă menta, nu trag mâţa de coadă şi nu taie...

Când nu freacă menta, nu trag mâţa de coadă şi nu taie frunze la câini, parlamentarii USR au o părerea despre examenul maturităţii

1320
0

Paloma PETRESCU – Expert în educaţie

Un grup de 39 de deputați și senatori USR au inițiat o propunere legislativă de modificare a Legii educației naționale nr. 1/2011, prin includerea prevederii conform căreia, la școlile postliceale cu profil sanitar, să se poată înscrie doar absolvenții de liceu cu diplomă de Bacalaureat, în timp ce, în prezent, legea permite și absolvenților de liceu fără diplomă de bacalaureat să urmeze cursurile unei școli postliceale.

„Au dreptul să se înscrie în învățământul postliceal (…) absolvenții de liceu cu sau fără diplomă de bacalaureat. Prin excepție, au dreptul să se înscrie la școlile sanitare postliceale doar absolvenții de liceu care au diplomă de bacalaureat, se arată în textul propunerii.

Inițiatorii își motivează propunerea pornind de la dinamica schimbărilor și a progreselor înregistrate în domeniul medical și în consecință nevoia de învățare permanentă cu scopul dobândirii competențelor adecvate, de către această categorie de lucrători în domeniul medical, asistenții medicali.

Ulterior, absolvenții școlilor sanitare postliceale cu diplomă de bacalaureat pot continua studiile în învățământul superior medical la programele de licență „Asistent medical generalist”.”

Până aici, toate bune, mai ales că Romania va trebui să se alinieze la prevederile UE privind creșterea numărului de absolvenți de învățământ superior. În Romania, în 2016, doar 19% din populația ocupată avea studii superioare, față de 33% la nivelul UE, situându-se astfel pe ultimul loc.

Chiar și în 2017 România era pe ultimul loc în ce privește populația cu studii superioare, chiar dacă procentajul a crescut la 26%, față de media europeană, 40%, care a crescut și ea.

Dar, pentru că apar neconcordanțe pe care le prezentăm mai jos:

  1. Dacă studiem registrul privind „Clasificare Ocupațiilor din Romania” (COR 2022) găsim că există:
  2. Moașă – nivel de studii 4 (învățământ superior)
  3. Asistent medical generalist – nivel de studii 4 (învățământ superior)
  4. Asistent medical – nivel de studii 4 (învățământ superior)
  5. Asistent șef – nivel de studii nedefinit de COR
  6. Moașă șefă – nivel de studii nedefinit de COR
  7. Surori medicale – nivel de studii 3 (învățământ liceal sau postliceal)

După cum vedem, doar pentru funcțiile de conducere, asistent șef, moașă șefă nu este prevăzut nivelul de studii; înțelegem că o asistentă șefă poate avea un nivel de calificare inferior celor a căror activitate o coordonează?

  • Există însă și Standard de Pregătire Profesională pentru ocupația „Asistent medical generalist”, anexă la OMEN 3499/2018, standard care fundamentează curriculumul și planul de învățământ pentru învățământ preuniversitar, postliceal.

Pe cine să mai crezi? Asistentul medical poate fi absolvent de învățământ preuniversitar postliceal sau trebuie să fie absolvent de studii superioare? 

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale gestionează Registrul COR, în timp ce Ministerul Educației gestionează rețeaua de învățământ public preuniversitar și universitar, dar cine coroborează datele și actualizează informațiile publice? Alooo! Inventați un minister nou, este necesar, altfel … suntem în ceață și total debusolați. Ce schimbă oamenii aceștia binevoitori și muncitori?

Propunerea, în sine, de reconsiderare a rolului examenului de Bacalaureat, de „examen al maturității”, este binevenită, dar oare nu ar trebui să se clarifice mai întâi ce vrem să schimbăm? Mă întreb și întreb așa … nu că aș spera să primesc răspuns!

Asistentul medical generalist este absolvent de studii superioare sau va fi, după ce se introduce modificarea legislativă propusă de parlamentarii inițiatori? Nu de alta, dar … în Romania mileniului III sunt atâtea lucruri de făcut, încât ar fi bine ca legislativul nostru ales să nu piardă timpul cu lucruri care sunt deja realizate, iar ministerul educației să facă bine să mai tragă cu ochiul la COR. Altfel cine știe ce alte inițiative urmează să ne uimească, ca de exemplu cea referitoare la o altă modificare legislativă privind aceeași lege a educației, mătrășită de mult prea multe ori. Despre ce vorbesc? despre introducerea educației fizice la evaluarea națională la clasa a VIII-a! Adică absolvenții de clasa a VIII-a să susțină o probă de educație fizică? Alt stres? Motivarea ar veni din zona educației pentru sănătate și ar conduce la stimularea participării elevilor la ora de educație fizică.

Greșit! Nu teama de evaluarea națională ar trebui folosită ca metodă de stimulare a participării la educație fizică, mișcare și alimentație sănătoasă! Nu educația coercitivă e soluția, ci stimularea participării la educație, de orice tip.

Vă mai amintiți de preocuparea pentru sportul de masă și sportul școlar?

Cluburile școlare sportive mai vizitează școlile pentru a selecta elevi pentru diferite sporturi? Se mai organizează competiții sportive pentru elevi în Romania? Cros? Direcțiile Judeţene de Tineret și Sport, ele ce fac? Strategii pe hârtie sau ce?

Finanțați educația și sportul școlar domnilor decidenți!

Luptați pentru susținerea a 6% din PIB, domnilor parlamentari, indiferent de care parte a baricadei vă aflați, în loc să folosiți educația ca platformă politică.

Publicitate
Articolul precedentMOBUTU ÎNVINGĂTORUL!
Articolul următorA Treia Romă – visul nebun al țarului închipuit

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.