Acasă Zig-Zag „Time is money” pentru cine?

„Time is money” pentru cine?

586
0
Sursa:times-standard.com
Sursa:times-standard.com

Narcis GAIDARGIU ■

Numai în SUA automobilele propulsate de motoare cu ardere internă consumă zilnic 9.300.000 barili de petrol. Transporturile auto, aeriene și navale se adaugă la lunga listă de poluatori, contributori cu greutate ai schimbărilor climatice cu urmări nefaste ori devastatoare, cât și a micșorării calității aerului și a apei, poluării solului, vegetației și surselor de hrană.

Ideea automobilelor cu propulsie electrică nu e nouă. Începe pe la mijlocul anilor 1800, cu baterii nereîncărcabile, urmându-le cele cu acid și plumb, utilizate pe scară largă și în prezent.

Sursa:Wikimedia-Commons

Între 1908-1927, automobilul Ford Model T a dominat piața producătorilor de automobile, lăsând în uitare automobilele electrice. Fabricarea pe scară largă a Modelului T a fost posibilă prin eficientizarea producției, fiind scos pe piață la un preț pe care și-l putea permite aproape oricine. Linia de asamblare în mișcare, o adevărată revoluție în industrie, a ridicat procesul la nivelul de producție în masă, permițându-i lui Ford să scadă prețul, odată cu creșterea producției.

Henry Ford a fost de asemenea interesat să producă un autoturism electric, în parteneriat cu Thomas Edison, dar a abandonat proiectul întrucât acesta din urmă nu a reușit să creeze un acumulator capabil să înmagazineze mai multă energie, care să furnizeze vehiculului o autonomie mai mare.

În 1996 General Motors produce EV 1, un automobil electric, însă eliminat de pe piață în 2003, întrucât se pare că amenința industria petrolieră.

Sursa:Facebook

A urmat crearea bateriilor de acumulatori litiu-ion și recent, litiu-cobalt.

Din 2017 Tesla începe producția Model 3, oferind clienților lux accesibil pentru 40.000 USD.

În Fremont-California, cu aproape totul sub un singur acoperiș de 493.000 metri pătrați, se produc 15.000 automobile pe zi, fiecare având 10.000 de piese individuale, montate în 60.000 puncte de fixare. 90% din procese sunt computerizate, cu roboți care se mișcă cu o acuratețe de 0,15 milimetri și viteză de 2,5 metri pe secundă. Un automobil Tesla Model 3 este asamblat, de la zero la final, în 43 de pași. Acumulatorii sunt fabricați de Gigafactory 1, 2 și 3, tot sub cupola Tesla.

Automobilul Tesla, accesibil, simplu de utilizat și durabil, este totodată un exemplu de eficientizare a producției, făcând din Elon Musk un demn urmaș al filozofiei lui Henri Ford. Nici nu se putea mai bine exemplifica dictonul american „Time is Money”.

Tesla a creat și o super rețea de încărcare a bateriilor de acumulatori ai automobilelor electrice.

Piața mondială a automobilelor electrice este în efervescență de mai mulți ani.

În 2018, la salonul auto de la Detroit, anunțurile de investiții ale marilor companii sunau cam așa:

Sursa:teslapower2020.blogspot.com

„Planul Ford Motor Co. de a-și dubla cheltuielile cu vehiculele electrificate face parte dintr-un tsunami de investiții în baterii și mașini electrice de către producătorii auto mondiali, care totalizează acum 90 de miliarde de dolari și este în continuare în creștere”, arată o analiză Reuters.

„Suntem cu toții implicați”, a spus președintele executiv al Ford Motor, Bill Ford Jr. despre investiția de 11 miliarde de dolari a companiei, anunțată duminică la Salonul Auto Internațional din America de Nord de la Detroit. „Singura întrebare este dacă clienții vor fi alături de noi?”

„Investițiile în vehicule electrificate anunțate până în prezent includ cel puțin 19 miliarde de dolari de către producătorii de automobile din Statele Unite, 21 de miliarde de dolari în China și 52 de miliarde de dolari în Germania”.

Sursa:teslapower2020.blogspot.com

„Daimler a spus că va cheltui cel puțin 11,7 miliarde de dolari pentru a introduce 10 modele pur electrice și 40 de modele hibride și că intenționează să-și electrifice întreaga gamă de vehicule, de la navetiștii minicompact la camioane grele. Vom vedea dacă cererea va stimula vânzările noastre (de vehicule electrice) sau dacă vom încerca cu toții să prindem ultimul client de acolo. În cele din urmă, clientul va decide, a spus Directorul executiv al Daimler AG, Dieter Zetsche”.

„Jim Lentz, directorul executiv al operațiunilor Toyota Motor Corp în America de Nord, a declarat că Toyota a avut nevoie de 18 ani pentru ca vânzările de vehicule hibride să ajungă la 3% din piața totală. Iar hibrizii sunt automobile mai puțin costisitoare, nu necesită infrastructură nouă de încărcare și nu sunt împovărați de limitele de autonomie ale vehiculelor electrice cu baterii, a spus el”.

„Cea mai mare investiție vine de la Volkswagen AG, care intenționează să cheltuiască 40 de miliarde de dolari până în 2030 pentru a construi versiuni electrificate ale celor peste 300 de modele globale”, potrivit Reuters.

Automobile, baterii de acumulatori, stații de încărcare, este ordinea în care se concentrează eforturile investiționale ale marilor producători.

Media de autonomie a automobilelor electrice este de 160 km. Tesla oferă 550 km.

O încărcare de la 40% la 80% durează o oră. De la 80% la 100%, încă două ore, în total 3 ore. Dacă ești în concediu și începi să încarci de la 20%, mai bine îți iei și cameră la hotel peste noapte.

Cu încărcătoarele de nivel 1, acasă, la 120 V, americanii încarcă în 20-40 ore, pentru o autonomie de 3-4 mile pe ora de încărcare. Cu Tesla Charger nivel 2, durează 8-12 ore pentru 12-30 mile pe oră,  în funcție de capacitatea bateriei, la un preț cu montaj inclus al încărcătorului, de până la 7.000 USD. Cu Tesla Supercharger nivel 3, necesită doar  15-25 minute, dar costul urcă la 30-35 USD pentru o încărcare 100% a unei baterii de 60 kwh, în contextul actualelor scumpiri ale energiei electrice.

Unde este punctul în care industria auto a pierdut contactul cu celebra expresie a lui Benjamin Franklin, „Time is money”?

Într-o Americă în care fiecare secundă are valoare inestimabilă, cum poate o industrie atât de competitivă, mobilă, creativă, receptivă la nevoile consumatorilor, să creadă că poate concura pe direcția asta nouă și electrică, cu vechile, poluantele și ieșitele din modă vehicule, când cu cele din urmă intri în benzinărie și în cinci minute ai alimentat, ai plătit și-ai ieșit din nou în trafic cu rezervorul plin?

Cum? Da, se poate, pentru că acești clienți sunt alături de voi și vor toți să salveze planeta de supraîncălzire și poluare, nu pentru că nu au ce face cu timpul și cu banii lor.

Clienții vă admiră, vă împărtășesc ideile, vă creditează ideologic, dar mai ales financiar.

Ce așteaptă de la voi și de la guvernele lumii?

Să vă uniți eforturile, să construiți legislație unitară în domeniu, cu reglementări simple și clare.

Așa cum, în sfârșit, s-a reușit pentru telefoane mufa USB-C, pentru care Apple se lasă greu, nu e încă de acord, să standardizați bateriile de acumulatori, astfel încât pentru un acumulator de, să zicem 60 kwh, să avem același fel de conectori și același gabarit.

Bateriile să poată fi detașate, o să vedeți de ce, astfel încât să se potrivească și pe Nissan, și pe Tesla, și pe VW, și pe Merțan, și pe Renault, și pe Ford, și pe Toyota. Nu v-ați prins încă, de ce?

Bun! Să continuăm.

Stațiile alea de încărcare ale căror rețele le tot extindeți, dar indiferent câte veți face, tot câteva ore vom sta pentru o încărcare de câteva mile, sunt foarte bune, dar incomplete. De ce? Pentru că ramura asta a industriei auto a pornit punând carul înaintea boilor. Nu-i târziu nici acum, dar trebuie neapărat să schimbați asta.

Sursa:teslapower2020.blogspot.com

Dacă vă adunați voi la masă, marii jucători pe piața asta și stabiliți că bateria de acumulatori de X kwh trebuie să aibă următorii parametri tehnici privind dimensiuni, sistem de conectare și deconectare etc, atunci stațiile de încărcare din viitorul apropiat vor putea fi și depozite pentru categoriile X, Y, Z de baterii, unde putem intra cu mașina și, în câteva minute, un braț robotizat ne poate schimba sursa de energie cu alta încărcată. Pe timpul stației, care stă, nu al nostru, care trebuie să ne mișcăm. Capisci?

Se poate calcula în contul fiecărui utilizator un număr de astfel de încărcări-schimburi, să plătim deja costul unui nou acumulator, cu prilejul fiecărei încărcări, astfel încât să nu mai fim nevoiți să plătim  20-30.000 USD înlocuirea unuia, când își va da duhul. Se poate plăti suma asta, cum ar fi în rate, la fiecare schimb. N-ar mai fi preocuparea clientului că urmează să-i cedeze bateria nu se știe când.

O groază de beneficii pentru utilizatori, din care ar înțelege că timpul lucrează și pentru buzunarul lor, nu doar în beneficiul uneia dintre părți.

Ce-i mare lucru? Câteva patente de invenție, câteva zeci de miliarde USD investiți în stații-depozite, chiar că dați lovitura.

Sursa:teslapower2020.blogspot.com

Pentru o relație win-win, în scopul salvării planetei și a nervilor utilizatorilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.