Dan MIHĂESCU ■
Miraculoasa redefinire a Aeroportului “Alexandru Podgoreanu” din Tuzla, începută în 1988, prin privatizare, a dus în sfârșit vechea aerobază utilitară din 1967 la unul dintre cele mai înalte niveluri de “zbor” așternând bitum peste pistele înierbate și ivind din neant un turn de control de unde se poate face inclusiv dirijare instrumentală la aterizare.
Despre eveniment am aflat recent dintr-o postare pe Facebook unde l-am văzut într-un set de fotografii pe directorul aeroportului, Adrian Vasilache, făcându-i safteaua noii piste bituminate, la prima aterizare.
Transformarea se datorează tenacității echipei manageriale care a reușit cu multă răbdare și infinite argumente să lămurească autoritățile române ale tuturor vremurilor, din 1988 încoace, că aviația civilă privată este parte integrantă, definitorie și în esență, viitorul pe segmentul transporturilor pe calea aerului din România. Astfel, pe 7 octombrie 2020 a fost semnat contractul de finanțare pentru dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aferent Proiectului „Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii aeroportuare la aeroport Tuzla”, inițiat de proprietar, Regional Air Services SRL.
Proiectul, cu valoarea totală de 83,13 milioane de lei (inclusiv TVA), este finanțat prin POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020) în cadrul Axei prioritare 2 – „Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient”, Prioritatea de investiții 7c – „Dezvoltarea și îmbunătățirea sistemelor de transport care respectă mediul, inclusiv a celor cu zgomot redus și care au emisii reduse de carbon, inclusiv a căilor navigabile interioare și a sistemelor de transport maritim, a porturilor, a legăturilor multimodale și infrastructurilor aeroportuare, cu scopul de a promova mobilitatea durabilă la nivel regional și local”, Obiectivul specific 2.3 – „Creșterea gradului de utilizare sustenabilă a aeroporturilor”. Termenul de finalizare a investiției este până la finalul anului 2023.
Astfel au fost asfaltate cele două piste de decolare-aterizare (04/22 de 950×53 m) și 16/34 de 380×20 m), patru căi de rulare (Alfa, Bravo, Charlie si Delta), două platforme de întoarcere pe pistă, o platformă antisuflu și acostamente pentru piste și căi de rulare, platforma betonată de îmbarcare-debarcare pentru asigurarea circulației și staționării avioanelor în condiții de siguranță conform normelor internaționale. În proiect a fost prevăzută și realizarea sistemului de canalizare pluvială a suprafețelor de mișcare aeroportuară, realizarea instalației de balizaj luminos pentru operarea pe timp de noapte și în condiții de vizibilitate redusă, construirea drumului perimetral în incinta aeroportului, cu o suprafață de 15.521 mp, construirea unui gard perimetral de securitate, de 3742 ml, sistem de supraveghere cu televiziune în circuit închis pentru monitorizarea operațiunilor aeriene și turnul de control cu o suprafață de 139,32 mp pentru asigurarea securității și siguranței traficului aerian și o uzină electrică.
Din punct de vedere economic, în noua viață Aeroportul Tuzla mizează pe creșterea numărului pasagerilor tranzitați cu minim 24.000 de persoane față de anul anterior depunerii proiectului de investiții.
În România, aviația civilă este deservită în total de 22 de aeroporturi. Aeroportul Tuzla este singurul cu capital 100% privat, dintre cele trei, Sibiu-Măgura și Vatra Dornei – ne fiind axate pe activități generatoare de trafic comercial de pasageri, conform Aeronautical Information Publication (AIP)
Romair Consulting, companie de consultanță, proiectare și inginerie de infrastructură, intră pe piața antreprenoriatului general și urmează să execute lucrările de modernizare a infrastructurii Aeroportului Tuzla, în calitate de lider de asociere, alături de Bog’Art. Din asociere mai fac parte companiile Alpenside, TIAB, Geo Arc și Daf Trans, ca subcontractanți și terți.
În 2015, un studiu realizat pentru Aeroportul Tuzla de Laboratorul de Geografie Umană și Centrul de cercetare CUGUAT-TIGRIS al Facultății de Geografie și Geologie de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași identifică enormul potențial pe care-l are de oferit din punct de vedere economic această entitate, pentru litoralului sudic al Mării Negre. În studiu se arată că Aeroportul Tuzla, prin dimensiuni, prin investițiile realizate din fonduri proprii și prin managementul privat bine pus la punct își găsește un excelent loc în cadrul aeroporturilor din România, fără a concura Aeroportul Mihai Kogălniceanu, ci mai degrabă completând paleta de servicii a acestuia, în cadrul litoralului, prin oferta specializată.
„Din cercetările noastre, litoralul sudic (de la Agigea la Vama Veche) cunoaște în ultimii 15 ani o stagnare a atractivității (în 15 ani nu a reușit să atragă nici un turist în plus!). Calculat la un ritm anual mediu de creștere de circa 5.6% în România, acest lucru arată că litoralul sudic are nevoie de un impuls, iar viitoarea dezvoltare a capacităților de transport la Aeroportul Tuzla (pe fondul unei creșteri de pasageri duble față de media națională) pot face din acesta un vector de dezvoltare a litoralului sudic” – a declarat Lect. Dr. Mihai Bulai, specialist în transporturi și turism în cadrul aceleiași Universități din Iași.
„Populația regiunii este concentrată într-o zonă relativ compactă, la fel ca și cele peste 130.000 de locuri de cazare din întreg litoralul românesc, iar poziția în imediata apropiere a țărmului (la mai puțin de 5km) sunt determinante pentru accesul în zonă. Asfaltarea pistei existente de 1200 m ar permite creșterea deplină a siguranței operațiunilor, dar și o enormă vizibilitate pe piață, așa cum s-a întâmplat la Aeroportul Iași în anul 2015. Astfel, avioanele mici de până la modelul ATR-42 ar putea ateriza în siguranță, aducând turiștii din zonele de Vest și Nord ale țării către stațiunile din litoralul sudic (Eforie, Neptun, Jupiter, Cap Aurora, Mangalia, Vama Veche) în mai puțin de 45 de minute” – a mai declarat Dr. Mihai Bulai, cercetător în transporturi și turism în cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
De finalizarea la timp a lucrărilor de modernizare a Aeroportului Tuzla și de atragerea în totalitate a fondurilor alocate este răspunzător Antreprenorul General, liderul de proiect, compania RomairConsulting în asociere cu Bog’Art.