În acest an, pe 23 mai 2024, la sediul Companiei Naționale Administrația Canaelor Navigabile SA, din Agigea, aniversăm 40 de ani de la inaugurarea „Magistralei Albastre”, așa cum era denumit Canalului Dunăre – Marea Neagră la momentul respectiv, transmite un comunicat de presă al instituției.
La momentul nostru aniversar, desfășurat la sediul CNACNA SA și găzduit de directorul general Florin Goidea, a participat din partea autorităților locale, prefectul județului Constanta – Silviu Iulian Coșa, precum și parlamentari și reprezentanți ai administrației publice locale și naționale.
Canalul Dunăre – Marea Neagră este mai cel mai ambițios și cel mai mare proiect ingineresc de infrastructură din România, fiind catalogat al treilea cel mai lung traseu de navigație din lume făcut de mâna omului, după Canalele Suez și Panama. Această realizare istorică pentru România nu s-ar fi putut realiza fără contribuția tuturor celor care au lucrat la acest proiect ambițios. Ne amintim de toți, cu recunoștință și respect, pentru provocările imense întâmpinate, în fața cărora au demonstrat o determinare neclintită. Astfel, le aducem azi un omagiu tuturor celor care au contribuit la construcția fiecărui metru din acest grandios ansamblu hidrotehnic.
Este important de precizat că în aceste patru decenii de activitate neîntreruptă, Canalul Dunăre – Marea Neagră a devenit mai mult decât o cale navigabilă, fiind o punte între trecut și viitor, un simbol al ingeniozității umane și un factor esențial în dezvoltarea economică și socială a regiunii noastre și a întregii țări.
Canalul Dunăre Marea Neagră în prezent
La 40 de ani de la inaugurare, Canalul Dunăre Marea Neagră continuă să fie un pion al economiei românești și europene, eficiența și siguranța operațiunilor fiind asigurate de modernizarea și investițiile constante în infrastructură și tehnologie. De asemenea, porturile și facilitățile adiacente Canalului continuă să fie dezvoltate, pentru a sprijini activitățile comerciale și turistice.
De la darea în exploatare și până în prezent, Canalul Dunăre-Marea Neagră a înregistrat un trafic pe canalele navigabile de 1.023.012.000 tone capacitate și peste 300.000 ecluzări.
În 2023, Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile a realizat un trafic record de 51.503.000 tone capacitate, depășind astfel cu 27% nivelul prognozat. Comparativ cu anul 2022, când s-a înregistrat un trafic de 38.518.000 tone capacitate, creșterea este de 34%.
La moment aniversar suntem conștienți că pentru viitor avem responsabilitatea de a continua această moștenire si de a asigura durabilitatea și relevanța Canalului Dunăre – Marea Neagră. Prin investiții în digitalizare și ecologizare vom transforma Canalul Dunăre – Marea Neagră și Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari într-un model de infrastructură inteligentă și verde.
Context
Cu o lungime de 64,4 km, Canalul Dunăre – Marea Neagră leagă fluviul Dunărea de Portul Constanța de la Marea Neagră, reducând semnificativ distanțele de transport maritim și fluvial. Acest canal permite transportul anual a milioane de tone de mărfuri, de la produse agricole și industriale, la combustibil și materii prime. De asemenea, a devenit o arteră vitală pentru comerțul regional și internațional, facilitând conexiunile dintre Europa Centrală și de Est cu restul lumii.
Construcția Canalului Dunăre Marea Neagră a început în 1949, în timpul regimului comunist, cu scopul de a facilita transportul între Dunăre și Marea Neagră, însă proiectul a fost imaginat cu mult timp înainte. În 1953, construcția a fost suspendată, dar proiectul nu a fost uitat. Lucrările au fost reluate în 1975 și au culminat cu inaugurarea sa oficială, în data de 26 mai 1984.
Impresionantul simbol al ambiției și perseverenței unei națiuni, Canalul Dunăre – Marea Neagră reprezintă în primul rând munca proiectanților din 30 de institute de cercetare și proiectare, cu peste 30.000 de proiecte de estimare și construcție detaliate, semnate de peste 1000 de specialiști.
În spatele acestei reușite, s-au aflat echipele de proiectanți și ingineri, conduși de regretatul inginer Chiriac Avădanei. Acesta împreună cu echipele sale au conceput și coordonat un proiect complex, inovativ și extrem de provocator, deoarece construcția a necesitat excavarea a aproximativ 300 de milioane de metri cubi de sol și rocă.
Fiecare pas al acestei construcții impresionante a fost un testament al ingeniozității și perseverenței poporului român.
Acesta este motivul pentru care Canal Dunăre Marea Neagră nu este doar un triumf al ingineriei, ci este totodată un catalizator al schimbării, care a deschis comerțul internațional către noi orizonturi, a creat locuri de muncă și a promovat cooperarea între națiuni.