Valentin MAGRAON ■
Dacă, după ce a descoperit focul şi mai ales efectele benefice în crearea bunăstării, homo erectus s-ar fi speriat de ceea ce poate să însemne acest salt uriaş în viaţa lui şi l-ar fi declarant nu doar sacru ci şi de neatins, oare unde s-ar fi aflat acum umanitatea?
Iată că din nou ne aflăm în faţa unei alte mari descoperiri ce poate schimba evoluţia umanităţii în mod radical şi întrebarea este aceeaşi pe care trebuie să şi-o fi pus omul primitiv acum 125.000 de ani; o împărtăşim la toţi sau o declarăm prohibită pentru anumite categorii?
În era tehnologiei avansate, inteligența artificială (IA) a devenit un element cheie în dezvoltarea și simplificarea proceselor cotidiene. Printre multiplele aplicații ale IA, una dintre cele mai discutate este folosirea ei în învățământ.
Studenții, atât din învățământul universitar cât și din cel preuniversitar, au început să exploreze avantajele oferite de această tehnologie pentru a crea referate sau lucrări de licență. Cu toate astea, fenomenul ridică numeroase întrebări în ceea ce privește etica, calitatea educației și riscul de plagiat.
Dacă intrebăm platforma chatGPT, ce părere are despre acest subiect, iată opinia IA:
“Avantajele utilizării inteligenței artificiale în creația de lucrări academice
Eficiența sporită în cercetare: IA oferă acces rapid și facil la o cantitate enormă de informații din surse diverse, ceea ce permite studenților să obțină date relevante într-un timp mai scurt decât ar fi posibil în mod tradițional.
Creșterea calității conținutului: Algoritmii de inteligență artificială pot analiza și procesa informațiile într-un mod structurat și coerent, contribuind la obținerea unor lucrări academice mai bine organizate și argumentate.
Dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor: Deși IA poate oferi informații, sarcina de a interpreta, analiza și sintetiza aceste date într-un conținut coerent și original rămâne în sarcina studenților. Această practică poate contribui la dezvoltarea abilităților lor de gândire critică și creativitate.
Asistența pentru studenții cu nevoi speciale: Tehnologia de asistență bazată pe IA poate fi utilă studenților cu deficiențe de învățare sau disabilități, oferindu-le sprijin suplimentar în procesul de redactare și structurare a lucrărilor academice.” (text generat ;I preluat din platforma chatGPT).
Oare?
Discutând cu mai mulți profesori dedicați studenților și elevilor lor am ajuns la concluzia că distinșii profesori sunt ferm împotriva practicii folosirii IA aceasta aducând o încălcare a integrității academice, zic ei.
În propria viziune văd acest fenomen ca fiind un act de fraudă academică și reprezintă o încălcare gravă a valorilor academice și a normelor de etică în învățământ știind că o platformă de IA folosește materiale publicate din mai multe surse, creînd un amalgam de informații, de multe ori neconforme cu realitatea.
Deși înțeleg că studenții pot fi presați de diferite circumstanțe și provocări în viața lor academică, nu există nicio justificare pentru a folosi IA într-o lucrare științifică sau referat, cel puţin fără citarea cu rigurozitate a textelor generate prin acest instrument informatic.
Iată câteva motive pentru care consider folosirea IA drept o problemă serioasă.
Încălcarea încrederii: Inteligența Artificială subminează încrederea dintre profesori și studenți, precum și între colegi de clasă. Relația de încredere dintre profesor și student este esențială pentru un mediu academic sănătos.
Lipsa dezvoltării academice: IA împiedică dezvoltarea abilităților de cercetare, gândire critică și creativitate ale studenților și elevilor. Aceștia nu vor învăța să-și argumenteze propriile idei și să-și dezvolte propriul stil de scriere.
Discriminarea și nedreptatea: IA poate aduce beneficii nejustificate unor studenți și elevi în detrimentul altora care muncesc din greu pentru a obține rezultate oneste.
Impactul asupra societății: Absolvenții universităților ar trebui să aibă cunoștințe și abilități reale pentru a contribui pozitiv la dezvoltarea societății. Cei care folosesc o formă de inteligență artificială, riscă să aibă o înțelegere superficială și neadevărată a subiectului studiat.
Dacă am reușit să vă captez atenția, si mă întrebați ”Ce ai face tu pentru a combate acest fenomen în dezvoltare?”, vă spun că aș adopta o abordare proactivă în prevenirea și combaterea folosirii Inteligenței Artificiale in procesul de educație:
Educație și conștientizare: Aș include în programele academice sesiuni explicative despre ce înseamnă folosirea IA în dezvoltarea personală și consecințele acestuia. Studenții ar fi informați asupra valorii integrității academice și a impactului negativ asupra propriei lor formări.
Utilizarea tehnologiilor de detecție IA: Aș folosi instrumente de detectare a IA pentru a analiza lucrările studenților și elevilor. Acest lucru ar încuraja studenții să-și asume responsabilitatea pentru propriile lor munci.
Acompanierea și susținerea studenților: Aș oferi sprijin academic și orientare pentru a-i ajuta pe studenți și elevi să-și îmbunătățească abilitățile de cercetare și scriere, astfel încât să se simtă încrezători să-și exprime propriile lor idei.
Consecințe clare pentru folosirea IA în crearea referatelor si a lucrărilor științifice: aș aplica sancțiuni corespunzătoare pentru cei care se angajează în astfel de practici neloiale.
În final, scopul meu ar fi să încurajez dezvoltarea academică și intelectuală a studenților, promovând etica academică și valorile de integritate în învățământ. IA este excelentă şi indispensabilă de acum înainte efectiv ca instrument de învăţare dar asta doar ca să creşti calitatea şi cantitatea acumulării de informaţii şi să ridici nivelul creativităţii!
Dar cine sunt eu ca să pot lua măsuri sau să ofer îndrumări? Așa că mă voi așeza într-un colț de birou, ferit de ochii multora și voi aștepta, aidoma stimaților profesori, soluții și abordări practice din partea celor cărora ar (fi trebuit) trebui să le pese.
După ce o perioada va fi hulit, AI-ul își va fixa locul inclusiv în societatea academică. Are elasticitate mult superioară la adaptare, e cameleonic, nu neapărat sub aspect insidios, nu are conștiință. Și organismele vii au trecut prin adaptări succesive la mediu, până să ajungă la nivelul de complexitate actual. După o vreme, calitățile sale vor prevala defectelor din ce în ce mai puține. Va deveni un foarte bun consultant, dar nu vom mai ști sau nu ne va păsa dacă decizia finală a luat-o AI sau am luat-o noi sub influența sa, ori cum am fi luat-o în lipsa sa. Își va găsi un rost, îl vom lua că atare, cum nu ne mai întrebăm azi ce-am fi făcut în lipsa focului sau a roții.
Stimate cititor!
ADEVARAT 100% ceea ce ați scris, și as dori sa punctez că „Inteligența Artificiala” de astăzi reprezintă bazele fundamentale a unei noi entități in viitor. Ceea ce am vrut sa subliniez in aceaste rânduri, este faptul că depinde de fiecare dintre noi cum dezvoltam aceasta IA și care îi vor fi limitele.
Voinţa este dinamismul forţei sufletului. Când operează ea, toate puterile mentale se reunesc: puterea judecăţii, a memoriei, a înţelegerii, a conversaţiei, a raţiunii, adiscriminării, a reflecţiei şi a deducţiei.
Și cred că acest lucru ne definește și ne va face sa luăm o abordare corecta și eficientă în ceea ce privește dezvoltarea IA.
În lumea vie, la fel de importante pentru perpetuarea speciei sunt intuiția și instinctul de autoconservare. Dacă AI va ajunge la acest nivel de performanță, e posibil să asistăm la nașterea unei noi religii universale.