Acasă Sănătate Un spital construit degeaba la Constanța

Un spital construit degeaba la Constanța

11857
0

Dan MIHĂESCU ■

Motto: Suntem prea săraci ca să ne permitem lucruri ieftine.

Pe 10 iulie 2023 primarul Constanței, Chițac, a marcat începerea demolării Stadionului Gheorghe Hagi din Constanța, construcție trainică, din calcar dobrogean, monument arhitectonic, unicul stadion polisportiv din România edificat din piatră. În urmă a rămas o imensă groapă lutoasă ale cărei maluri se surpă la fiecare ploaie dar măcar au oamenii din cartier unde să-și arunce gunoaiele. În ianuarie 2025 același primar aflat la al doilea mandat în fruntea urbei anunța că nici anul ăsta nu sunt bani în buget pentru a începe construirea noului complex sportiv.

Același lucru l-am aflat și despre Polivalenta de doar 5.000 de locuri din complexul, presupus sportiv, Badea Cârțan, a cărei construire realizată în procent de 65%, a început în urmă cu nouă ani.

În consecință, de prea mult timp m-am lămurit care-i mersul investițiilor publice la Constanța astfel că am început să mă îngrijorez întemeiat atunci când am văzut că se cască o altă mare groapă în buricul municipiului săpată cu motivația îngropării altei averi, de data acesta ca ofrandă pentru noul altar al lui Esculap.

Pe 02 decembrie 2024, în timp ce excavatoarele mușcau primele cupe de bitum și macadam din parcarea de 60 de locuri a curții interioare a Spitalului Clinic Județean de Urgență (SCJU) Constanța, ziarele din România trâmbițau izbânda:“Un nou spital va fi construit în Constanța. Costă 150 de milioane de euro și va avea 350 de paturi pentru mame și copii”.

Mândru că sunt constănțean, m-am apucat și eu să mă adap cu nectarul cunoașterii sorbind din pocalul “zeilor de la Județ” sau, mă rog, ce-or fi băut ei de le-au ieșit atât de bine planurile!

Astfel, din datele oficiale solicitate la autoritatea contractantă, aflu că proiectul poartă denumirea “Construire Corp nou Departament Sănătatea mamei și copilului Spitalul Clinic Județean de Urgență Sf. Apostol Andrei Constanța”.

Perioada: 20.04.2023 – 30.06.2026;
Parteneri:  UAT Județul Constanța – Consiliul Județean Constanța (CJC);
Valoare proiect: Valoare contract de finanțare Ministerul Sănătății/CJC – 866.841.334,72 lei (TVA inclus). Valoare eligibilă din PNRR: 692.672.810,07 lei. Valoare TVA eligibil aferent PNRR: 130.826.457,91 lei. Valoare contribuție proprie Beneficiar inclusiv TVA (5%): 43.342.066,74 lei. (Adică finanțarea prin PNRR înseamnă bani împrumutați de România pe care tot noi îi restituim din taxe și impozite, iar contribuția proprie Beneficiar este cota parte asigurată de CJC, bani proveniți din bugetul public al județului).

Finanțare: Proiect finanțat în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliența (PNRR), Componentă C12 – Sănătate, Pilonul V: Sănătate și reziliența instituțională, Investiția: I2. Dezvoltarea infrastructurii spitalicești publice – beneficiari preselectați în cadrul #377

Obiective: Obiectivul general al proiectului îl constituie îmbunătățirea infrastructurii serviciilor de sănătate din Județul Constanța. Prin proiectul „Construire Corp nou – Departament Sănătatea mamei și copilului Spitalul Clinic Județean de Urgență Sf. Apostol Andrei Constanța”, CJC urmărește construirea unei unități sanitare noi – corp nou Departament „Sănătatea Mamei și copilului”, dotată cu echipamente medicale și aparatură medicală astfel încât, la finalul perioadei de implementare, rezultatele obținute să fie relevante pentru atingerea obiectivelor Planului Național de Redresare și Reziliența (PNRR).

Obiectivele specifice ale proiectului vizează: construirea unei unități sanitare noi cu funcțiunea de spital destinat secțiilor de Obstetrică-Ginecologie I și II, Neonatologie, Pediatrie și Chirurgie-Ortopedie Pediatrică; o nouă construcție cu o suprafață construită la sol de aproximativ 3.500 mp și cu un regim de înălțime format din: 3 etaje subsol, un parter, 8 etaje medicale și 1 etaj tehnic (etaj 9) și în cadrul căreia vor fi asigurate 110 locuri de parcare nou create; nouă unitate va avea 350 de paturi dotate inclusiv cu echipamente IT noi, respectiv 232 paturi – spitalizare continuă, 79 paturi – spitalizare de zi, 39 paturi – AȚI, 2 blocuri operatorii (Bloc 1 – Obstetrică/Ginecologie – 5 săli și Bloc 2 – Chirurgie pediatrică – 4 săli) precum și 2 unități primiri urgențe (UPU Pediatrie și UPU Obstetrică/Ginecologie); nouă unitate va fi aliniată la contribuția Tranziție Verde, clădirea respectând standardul NZEB+, respectiv necesarul de energie primară va fi cu cel puțin 20% mai mic decât cerință pentru clădirile al căror consum de energie este aproape egal cu zero (NZEB); nouă unitate sanitară va fi aliniată la contribuția Transformare Digitală.

Rezultate: o unitate sanitară nouă; 350 de paturi (inclusiv dotate cu echipament IT) într-o clădire NZEB/ NZEB+; două blocuri operatorii (Bloc 1 – Obstetrică/Ginecologie – 5 săli și Bloc 2 – Chirurgie pediatrică – 4 săli); două unități primiri urgențe (UPU Pediatrie și UPU Obstetrică/Ginecologie); 110 locuri de parcare noi.

Tot din datele de proiectare, puse la dispoziție, aflu că: Suprafață teren SCJU (adică întregul imobil) are 34.742 mp. Suprafață construită existentă: 1399 mp, din care 12.000mp ocupă vechea clădirea cu trei aripi a spitalului. Suprafață desfășurată existentă: 1867 mp. Suprafață construită propusă: 3.365 mp. Suprafață desfășurată propusă 35.148,55 mp. Regim înălțime: 2S+d+P+8E+9E tehnic. Se desființează 60 locuri parcare și se amenajează 110 locuri parcare. Suprafață existentă spații verzi 14.523 mp. Suprafață carosabil + alei și trotuare =15452,5 mp. Capacitatea viitoare de spitalizare pentru noul departament 365 paturi-247 spitalizare continuă+39 paturi ATI și 79 paturi spitalizare de zi.

Citesc și mă confuzez! Aruncate așa, deavalma, din înaltul cerului, precum vaca în rețeta oltenească pentru producerea leptelui praf, am senzația că la mijloc e un șergu-mergu. Mai precis sunt amestecate informații cadastrale din situația imobiliară existentă cu cele care incumbă în noul proiect fără a face distincția esențială pentru asigurarea suprafaței de spații verzi în raport cu noile normative impuse prin legislație. Nici cu suprafața carosabilului, aleilor și trotuarelor de 15.452,5 mp nu-i clar dacă sunt deja existente sau nou create. Ca să prind șpârla iau și ling legislația medicală și din lectură îmi rezultă că pentru autorizarea noului Departament Mama și Copilul, aflu că este nevoie să beneficieze de o suprafața amenajată de aproape 5.000 mp de de spații verzi. Bine, problema mare n-ar fi doar cu acea jumătate de hectar, aferentă noului departament, ci despre necesitatea asigurării în total a 26.500 mp de spații verzi pentru toate cele 1.325 de paturi de spitalizare continuă, funcționale, din care 1.131 paturi pentru adulți și 194 paturi de copii. Dacă nu cumva și ceva în plus căci SCJU Constanța mai are și 231 de paturi suspendate temporar de către minister dar care se dorește a fi deblocate odată cu finalizarea noilor construcții spitalicești. Și ce să vezi, întreaga incintă a SCJU Constanța de pe Bd. Tomis măsoară doar 34.742 mp, cu tot cu clădirile construite în prezent. De ce s-a creat acest deranj? De la faptul că o serie de norme și ordine succesive de ministru prevăd în mod expres ca:

1) Orice modificare de structură organizatorică cum ar fi: secții, departamente, laboratoare, etc, nou introduse în circuit, trebuie avizate de către Ministerul Sănătății (MS) conform Ordinului 5741/2024. În consecință, SCJU Constanța trebuia să solicite și să obțină acest aviz conform vechiului ordin de avizare respectiv ORD 3473/2023 care prevede o succesiune de activități ce trebuie avizate inițial de către DSPJ după care documentația se depune la MS pentru obținerea avizului. Doar în baza avizului MS se poate elibera autorizația sanitară de funcționare.

2) Fiecare pat de spitalizare continuă trebuie să dispună de o suprafață aferentă de 20 mp spațiu verde în curtea spitalului.

3)  Fronturile de clădire cuprinzând saloane de bolnavi, săli de operaţie sau săli de naştere se vor orienta spre vecinătăţile imediate cele mai favorabile (parcul bolnavilor, alte spaţii verzi, zone liniştite şi fără risc de poluare); acestea nu se vor orienta spre spaţii intens circulate, parcaje, curţi de serviciu, fără o distanţiere suficientă şi o protecţie prin spaţii intermediare plantate (adică exact tot ce nu oferă actualul amplasament din curtea spitalului județean).

4) Pentru unitățile administrativ teritoriale cu peste 150.000 de locuitori, amplasamentele prezervate pentru construcţii spitaliceşti vor fi mai multe, distribuite echilibrat în teritoriu în funcţie de capacităţile preconizate pentru spitalele respective, de populaţia arondată, de distanţele convenabile de parcurs până la spital.

5) Pentru unitățile sanitare cu servicii de spitalizare continuă care, prin specificul activității lor, necesită condiții optime de igienă și confort pentru reducerea riscurilor specifice, se asigură o zonă de protecție sanitară față de locuințe, arterele de circulație cu trafic intens, zonele urbane aglomerate, stabilită prin studii de impact asupra stării de sănătate a populației. Fac excepție unitățile cărora le este asigurată o zonă de protecție de minimum 50 m față de locuințe, artere de circulație cu trafic intens.

Dar, ce să vezi? În autorizația eliberată – numai pentru corpul nou de clădire ce se dorește a găzdui în viitor Departamentul Mama și Copilul al SCJU – nu se face referire la respectarea Ordinului 3473/2024 al MS care spune că în vederea avizării structurii organizatorice a unui spital public din rețeaua sanitară proprie a ministerelor, altele decât cele ale Ministerului Sănătății, a instituțiilor publice și a autorităților administrației publice locale se transmit Ministerului Sănătății, în atenția structurii de specialitate cu atribuții în domeniu, următoarele documente:

a) solicitarea managerului spitalului public, care va cuprinde obligatoriu: numărul de înregistrare la nivelul emitentului, elementele de identificare ale solicitantului, datele de contact ale reprezentantului legal și dovadă înștiințării ordonatorului principal de credite cu privire la propunerea sa;
b) notificarea de certificare de sănătate publică a conformității și referatul de evaluare aferent, documente emise de direcția de sănătate publică județeană/a Municipiului Bucureșți / structura de specialitate a ministerului de resort, că urmare a evaluării proiectului respectiv, cu cel mult 6 luni anterior solicitării;
c) memoriul tehnic, care va cuprinde următoarele:
(I) descrierea detaliată a spațiului/a structurii care urmează să fie organizată, precum și a circuitelor funcționale respective, cu respectarea reglementărilor în vigoare;
(II) tipul de structură propus (spitalizare continuă, spitalizare de zi, cabinete medicale de specialitate ambulatorii, îngrijiri paliative, hemodializă, îngrijiri la domiciliu, servicii/compartimente paraclinice, telemedicină);
(III) informații privind dotările spitalului public, astfel cum prevede legislația incidentă în vigoare, în funcție de structurile solicitate și specificul activităților desfășurate;
(IV) informații privind categoriile de personal, precum și pregătirea profesională a acestuia, în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind structura organizatorică propusă, normativele de personal, precum și specificul activităților desfășurate;
(V) orice alte date/informații pe care spitalul le consideră utile.
d) copia avizului Ministerului Sănătății pentru structura organizatorică anterioară a spitalului;
e) certificatul de urbanism și autorizația de construire pentru structuri modulare, în situația în care spitalul deține astfel de construcții.

Deci, cu alte cuvinte: Vacs albina!

Eu m-am interesat despre demersul birocratic ce ar fi trebuit parcurs de către beneficiarul investiției – Consiliul Județean Constanța – dar nu am putut să aflu cu sinceritate dacă a fost urmată calea legală în integralitate, pentru conformitate. Adică, dacă Ministerul Sănătății a avizat integral modificarea structurii Spitalului Clinic Județean de Urgență Constanța cu refacerea  întregii structuri organizatorice a instituției medicale, așa cum prevede actuala legislație.

Oricum, la finalizarea construcției, pe cale de consecință va trebui eliberată o nouă autorizație de funcționare pentru întregul spital iar toate secțiile și departamentele aferente ce trebuie să treacă prin procesul de avizare și certificare specifică, nu doar pentru noul Departament Mama și Copilul, căci după cum lesne se poate constata cel puțin patru condiții esențiale nu vor fi îndeplinite pentru obținerea autorizării. Asta din cauză că în prezent amplasamentul ales pentru construire nu asigură condițiile necesare dezvoltării unui astfel de proiect în concordanță cu necesitățile și exigențele legislative. Și atunci de ce nu s-a dorit edificarea acestei unități spitalicești pe terenul de 11 hectare primit în proprietate de Consiliul Județean Constanța de la Guvernul României pentru construirea presupusului Spital Regional în zona Aerobazei SMURD din Constanța? De ce nu se dorește mobilarea acestui generos teren cu infrastructura edilitară specifică pentru încropirea unui veritabil campus medical spitalicesc după modelul Institutului Clinic Fundeni, din București? De ce persistă în eroare și nepăsare Consiliul Județean Constanța încercând în continuare să înghesuie proiectarea și construirea a încă două clădiri spitalicești la fel de mari ca și Departamentul Mama și Copilul, tot în curtea actualului spital și tot fără șanse de a le autoriza pentru funcționare, când terenul adecvat zace pârloagă?

Am vrut să aflu ce l-a motivat pe fostul președinte al Consiliului Județean Constanța să-și dea pe față arama de calic prin meschina înghesuire a Departamentului Mama și Copilul în curtea din spate a spitalului. Ca atare, l-am întrebat cine a avut ideea proiectării și construirii acestui departament medical pe parcarea auto dintre gardul de vecinătate cu rezervoarele de apă de la RAJA și fațada de la intrarea pacienților și vizitatorilor în SCJU Constanța? “Un prost domnu’ Dan, cine crezi? Vre-un prost care n-a avut ce face”, mi-a dat prompt răspunsul corect, Mihai Lupu. Pentru prima dată de când îl cunosc, am fost de acord cu el.

Potcovaria lui Dan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.