Leonard MOCANU ■
Dacă îmi amintesc bine, sloganul din titlu a aparținut unui candidat la o primărie, dar nu la asta mă refer, ci la felul în care gospodarii din nordul Litoralului au pornit ”motoarele” pentru ca localitățile pe care (încă) le păstoresc să arate și ele că vine vara.
Ne-am obișnuit să facem deplasări la pas pe falezele și pe plajele din Constanța, Mamaia, Techirghiol și Eforii, pentru binele și sănătatea noastră. Și, bineînțeles, umblăm cu ochii deschiși și cu mintea la noi, așa că apreciem și noi ce ne place și ce nu, ce denotă spiritul gospodăresc și ce delăsarea. Cam ce am văzut în ultima săptămână, arată după cum urmează:
În Eforie Nord, plajele au fost eliberate de paravanele de stuf menite să stabilizeze nisipul când vântul suflă cu putere, iar un buldozer nivela plaja la confluența cu apa, acolo unde marea a lăsat în urma ei un perete de peste un metru înălțime. Plajele, atât cea dintre Acapulco și Belona, cât și cea dinspre Eforie Sud, sunt curate, ici-colo întreprinzătorii au dat placajele la o parte și au trecut la curățenia de sezon, la vopsit, peticit și întreținut ceea ce au. Atât helipadul, cât și digul de protecție se prezintă în condiții foarte bune, sunt accesibile pentru pietonii doritori de un aer mai sărat sau de o poză ”de la mare”. Peste plaje a trecut discul, așa că picioarele ți se afundă până dincolo de glezne, asigurându-le acestora un masaj gratuit. Aleea de promenadă și parcările arată bine, traficul auto este cu sens unic. Ar fi loc de mai bine, de mai multă mișcare, dar e treaba fiecăruia cum își planifică bugetul.
În Eforie Sud, o echipă tocmai lucra la toaletarea spațiilor verzi și a arborilor în zona parcului. Plaja, la fel, întreținută, nisipul afânat, accesul pe dig este posibil pe partea betonată, iar plajele care amintesc de lebedele de acum câțiva ani par că își așteaptă turiștii. Din păcate, scările de acces arată ca după război, cu trepte distruse, astfel că e o adevărată aventură să le folosești, mai ales dacă ai o anumită vârstă, mai multe kilograme, sau dacă ești cu unul-doi copii și ”harnașamentul” aferent. Pe esplanadă, atracția este parcul, foarte frumos conceput și întreținut, cu bănci și scaune din beton, fanteziste, cu spații de promenadă și spații de joacă pentru copii, cu fântâni arteziene, aflate acum în repaus. Am remarcat, totuși, că pavajul realizat din pietriș betonat este crăpat în multe locuri, ba, mai mult, a început să se disloce. Ca unul care am mai umblat pe ici, pe colo, mă întreb de unde dragostea asta excesivă pentru alei betonate sau asfaltate, care înmagazinează căldură, se topesc la propriu și se deformează? De ce nu se folosesc la fel ca la alții alei cu pietriș? Aș spune o vorbă din înțelepciunea populară: ”capră râioasă cu coada pe sus”.
Cazinoul este ”piatra de moară” a stațiunii, așa cum arată dărăpănat și lipsit, parcă, de viață. Pot funcționa un club și o terasă la parter (un agent chiar încerca să propună telefonic spațiul unui potențial investitor), dar atmosfera dezolantă, cu pardoseala spartă, cu scările distruse și cu fundalul trist al clădirii nu creează prea multă apetență.
La Techirghiol, aleea de promenadă, asfaltată de la un capăt la altul, incluzând și o pistă de biciclete, este punctul de atracție pentru turiști și localnici. Dacă în zona centrală anul trecut a fost plantat un covor de gazon, ce se prezintă impecabil, către Eforie, în zona plajei, buruienile de tot felul au împânzit versanții, iar numeroasele încercări de a planta arbori, în special pini, nu au dat rezultat, imaginea fiind ca după un bombardament atomic. Plaja nu a fost curățată încă de ierburi și afânată, dar acest lucru se va întâmpla, cu siguranță, în viitorul apropiat. Un alt punct de atracție al orașului este pasarela din lemn, dar pe alocuri sunt semne că ar fi nevoie de un ochi și de o mână de gospodar, pentru a repara balustrada, băncile sau instalația de iluminat. Din păcate, dincolo de voința noastră, nivelul lacului a scăzut, iar mirosurile din zonele ”asanate” sau de la scurgerile reziduale nu dau bine pe cartea de vizită a localității. Și aici există parcări publice, fără plată.
Deși am fost la Mamaia în weekend, iar plaja era plină de lume, nu aș putea spune că am fost impresionat. Am rămas cu gustul amar al pasarelei-debarcader ”Mazăre”, cu partea inițială dezafectată (că deh, e mai ușor să interzici sau să strici, decât să repari, sau cum spune românul, decât să-i duci grija, mai bine îi duci dorul), dar și al porților și gratiilor care interzic accesul pe diguri, inclusiv în partea betonată, cu o imagine, cum se spune, ca la vădane. În rest, lume mergând pe pistele de biciclete, bicicliști slalomând pe trotuar și multe mașini, până în ușile restaurantelor.
Ultima ieșire a fost la Constanța, sâmbătă, la Plaja Modern. Ca și în Mamaia, tineretul orașului, supermajoritar, nu s-au îndemnat la câțiva pași pe jos, astfel că parcările, de la Poarta 1 până la Plaja Modern erau arhipline, aventurierii de ocazie preferând să aștepte în mașini minute întregi, până la eliberarea unui loc. Pe plajă, lume multă și pestriță, o doamnă nu tocmai tânără i-a sfidat pe toți și pe toate și a intrat în apă, înotând preț de mai bine de o jumătate de oră. Gospodarii localității nu au catadicsit să ridice rogojinile anti-vânt, construcțiile de pe plajă sunt mai degrabă mormane de panouri de scândură și metalice decât ceva inteligibil. Terasele erau pline de clienți, mirosea de departe a produse cu specific pescăresc, dar și a fleici sfârâind pe plite.
În concluzie, nu aș putea spune că apropiatele sărbători, de care ne despart mai puțin de două săptămâni, par a-i sensibiliza prea mult pe gospodari, aleși sau numiți, care se pare că sunt mai degrabă cu gândul la ziua de 9 iunie, decât la orizontul mai apropiat.
Și, ca să nu uit, mi-e greu să înțeleg neconcordanța dintre vorbele și faptele edilului șef a bătrânului Tomis, ăla care trăiește-n Eforie Nord dar clamează peste tot interesul pentru fluidizarea traficului rutier în Constanța. Astfel, în timp ce în Agigea și în Eforii au fost înființate refugii pentru pietoni la jumătatea arterelor cu două benzi pe sens, în Constanța acestea au fost desființate. Amintesc cel puțin două: cel din zona Doraly Mall și cel din zona comercială de sud. Rezultatul: conducătorii auto vor fi obligați să oprească și atunci când pietonii se află pe jumătatea cealaltă a arterei, aspect care va aduce bătăi suplimentare de cap celor de la volan, la orele cu trafic intens. Măsuri luate din vârful pixului, care denotă distanța mare dintre realitate și acțiune.