Motto: “Eu nu pierd niciodată. Fie câștig, fie învăț”/Nelson Mandela
Paloma PETRESCU ■
În 2025, pentru prima dată în tradiția școlii românești, probele de competențe din cadrul examenului de bacalaureat sesiunea 1 din 2025 se susțin în timpul anului școlar.
Conform calendarului organizatoric, în perioada 27 ianuarie – 07 februarie 2025 elevii din clasele a XII-a, respectiv a XIII-lea susțin probele de competențe. Abia în 10 ianuarie 2025 liceele care organizează în 2025 acest examen au primit o notă, destul de contradictorie, asupra căreia doar după câteva zile s-a revenit cu clarificări. În aceste zile în care sunt programate probele de competențe activitatea școlară se desfășoară conform orarului, astfel încât clasele IX-XI, eventual clasele din ciclurile primar și gimnazial își desfășoară orele normal; dar și elevii claselor a XII-a/a XIII-lea participă la ore conform orarului, iar după ore sau înainte de ore susțin probele de competențe.
O mare responsabilitate, pe neașteptate, revine directorilor de școli care trebuie să asigure suplinirea la clase a profesorilor care sunt implicați în derularea probelor de competențe.
Ideea nu este rea, clar! Dar prin această pregătire tardivă, care dovedește încă o dată că din birou nu se vede prea clar ce se întâmplă în școală, pare că se duce în derizoriu importanța și relevanța acestei etape din cadrul examenului de maturitate.
În acest moment destul de tensionat, și, în același timp, plin de emoție pentru elevi, ministrul Educației și Cercetării, prof. Daniel David le adresează acestora un mesaj motivațional, echilibrat și plin de sensuri.
” Dragi elevi,
În zilele următoare veți participa la probele de evaluare a competențelor (probele A, B, C, D) din cadrul examenului național de bacalaureat 2025 – prima sesiune. Metodologia este una elaborată în anul 2024, pe care, din respect pentru voi și pentru procesul început, nu am modificat-o. Dar am monitorizat mereu lucrurile, mai ales că metodologia este una nouă, iar pe baza feedback-urilor din școli, fără să schimb metodologia, am încercat să facilitez implementarea acesteia prin diverse decizii administrative care să eficientizeze lucrurile. Și o voi mai face când este cazul de dragul de a crea contextul cel mai bun pe care îl putem avea în condițiile sistemului nostru educațional pentru a vă putea exprima cât mai bine competențele dobândite.
Ca psiholog vă spun că hipermotivarea/stresul negativ intens (distresul) nu vă ajută, dar o motivare adecvată, în condiții de echilibru psihologic și chiar de o doză rezonabilă de stres (eustres), vă poate mobiliza la examinări. Așadar, să nu vă temeți de propriile emoții, dar nici nu vă îngrijorați mai mult decât este cazul, deoarece asta nu ajută, doar fiți curajoși și încrezători și dați toți ce aveți mai bun la momentul examinărilor!
Celor care veți obține performanța așteptată vă spun de pe acum felicitări! Celor care nu veți atinge performanta așteptată vă reamintesc că, deși este o evaluare importantă, aceasta nu vă definește valoarea personală, ci doar performanța punctuală; să învățăm din rezultat și să încercăm să-l folosim cât mai înțelept! Așadar, doriți-vă să reușiți și dați tot ce puteți, acceptând însă că, dacă nu se întâmplă să obțineți performanța dorită, poate exista totuși un câștig personal, în spiritul vorbelor înțelepte ale lui Nelson Mandela: „Eu nu pierd niciodată. Fie câștig, fie învăț!”
Cadrelor didactice și personalului administrativ le mulțumesc pentru eforturile depuse în pregătirea în bune condiții a acestei etape a bacalaureatului, conform acestei noi metodologii. Nu este ușor să-ți schimbi rutinele, dar trebuie să o facem de dragul elevilor!
Nu în ultimul rând, părinților le spun să nu pună presiune pe elevi, doar să-i responsabilizeze și să-i susțină empatic înainte și după examen (indiferent de rezultat), învățând din proces (inclusiv prin discuții cu elevii și profesorii) și încercând să-l utilizeze cât mai bine în educația copiilor lor.
Totodată, vreau să vă anunț că joi, 23 ianuarie 2025, începând cu ora 20:00, vă invit să urmăriți LIVE, pe pagina de Facebook a ministerului, un scurt raport despre activitatea Ministerului Educației și Cercetării, precum și despre principalele direcții strategice pentru anul 2025. În cadrul acestui eveniment, voi răspunde și la câteva dintre întrebările dumneavoastră, pe care vă invit să le adresați în secțiunea de comentarii a live-ului.
Este ocazia perfectă de a vă informa despre inițiativele importante din domeniul educației și să participați activ la dialog. Această comunicare directă cu oamenii din aria educației și cercetării va deveni o practică curentă a Ministrului Educației și Cercetării, organizată periodic la 1-2 săptămâni.
Succes tuturor!
Cu prețuire,
Prof. univ. dr. psih. Daniel David
Ministrul Educației și Cercetării“